De AutoWeekend Top 10: Peperdure classics

Mercedes-Benz 540k
Ferrari 250 GT California LWBFord GT40Ferrari 250 GT California SWBFerrari 410S Bentley Birkin BlowerRolls-Royce Silver GhostFerrari 250 GT Tour de FranceFerrari 625
Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles op het gebied van de Nederlandse autowereld, samengevat in een lijstje. Deze week: de tien klassiekers die in 2012 spectaculaire bedragen opbrachten!

De afgelopen twee weken stonden in het teken van concept-cars en ander nieuw blik getoond op diverse autobeurzen. Op het moment staan in zowel in Detroit als in Montreal tientallen kersverse auto's in de spotlights. Dat nieuw spul leuk is, dat weten we allemaal allang. Dat het ook weleens wat mag kosten is ook geen verrassing. Bugatti sleept voor bijna elke autobeurs een speciale editie van de Veyron mee, en die geintjes leveren nog weleens enkele miljoenen op. Maar wie denkt er nu nog exclusief te zijn met zijn 'zoveelste snelheidsrecordhouder'?

Er zijn altijd mensen voor wie het allemaal wel wat ouder en unieker kan. Wat staat daar tegenover? Exact. Astronomisch hoge prijskaartjes. Deze week nemen we tien klassiekers onder de loep die vorig jaar voor achterlijk hoge bedragen een nieuw baasje vonden. Uniek willen zijn is duur. Naast een groot autohart moet je dus ook over een behoorlijk forse portemonnee beschikken.

Op nummer één vinden we een Duitse schoonheid. De Mercedes-Benz 540K Special Roadster dateert uit 1936 en wisselde voor een spectaculaire 8,8 miljoen euro van eigenaar. Idioot? Zeker, maar een jaar eerder is 26 miljoen euro voor een Ferrari 250 GTO gevangen. Terug naar de Benz. Het model is een plaatje om te zien met veel blinkend chroom. Helaas hebben Göring en Adolf Hitler het model ook bereden, waardoor er voor sommigen een iets negatief imago aan de brachtbolide hangt.

Op de tweede plek vinden de we de eerste van vele Ferrari's in deze lijst. De 250 GT met lange wielbasis wisselde voor 8,5 miljoen euro van garage. Slechts 50 exemplaren zijn uit de Ferrari-fabriek gerold voordat hij in 1960 vervangen werd door de SWB, het exemplaar met kortere wielbasis. Onder de kap een 237 pk sterk blok die van de Italiaan een geweldige toermachine maakte. Racen? Geen probleem, een aantal exemplaren met aluminium carrosseriedelen heeft zijn best gedaan op de circuits.

De derde plek wordt geclaimd door een Hollywood-mobiel. Deze GT40 met Gulf-livery schitterde in de film Le Mans met de fameuze Steve McQueen. In 1968 is er daadwerkelijk door Jacky Ickx met deze GT40 op Daytona geracet. Het apparaat is een lichtgewicht exemplaar van de GT40 en wordt gezien als meest bijzondere Ford-collectible ooit.

Een wel heel bijzonder apparaat komen we tegen op plek zes. Hier staat een reusachtige sigaar van Bentley indruk te maken. De 'Birkin Blower', vernoemd naar Henry Ralph Stanley Tim Birkin, een van de destijds vier beroemde Bentley Boys, liet het apparaat in 1929 bouwen. Onder de kap een magistrale 4,5 liter waarmee het ruim 4 meter lange gevaarte het toen geldende snelheidsrecord voor landvoertuigen brak. Met 220 km/h schoot de aerodynamisch aangepaste 4 1/2-litre over het circuit van Brooklands. Een stukje geschiedenis dus.

Nog een klassieke Brit vinden we op de zevende positie. Het oudste model in deze lijst is de ruim honderd jaar oude Rolls-Royce Silver Ghost uit 1912. In de neus een 40 tot 50 pk sterke krachtbron die het forse ding vast niet aan topprestaties hielp. Is dat erg? Absoluut niet, de Silver-Ghost stond aan de vooravond van de wereldwijde opleving van de auto-industrie en was destijds het summum van luxe en status.

De Ferrari die het lijstje afsluit is de 625 TRC. Er zijn slechts 2 exemplaren van deze zeldzame Italiaan in Modena geboren. Deze heeft een 320 pk sterke V12 in de neus, al is dat niet zijn originele krachtbron. Af fabriek lag er namelijk een 2,5-liter vierpitter in de neus. De vast gelukkige nieuwe eigenaar krijgt het originele exemplaar gewoon meegeleverd.

Merk /model

Prijs in euro

1.

Mercedes-Benz 540K Special Roadster

8,8 miljoen

2.

Ferrari 250 GT California Spider GT LWB

8,5 miljoen

3.

Ford GT40 'Steve McQueen'

8,3 miljoen

4.

Ferrari 250 GT California Spider SWB

6,4 miljoen

5.

Ferrari 410S

6,2 miljoen

6.

Bentley 4-1/2 litre Birkin Blower

5,9 miljoen

7.

Rolls-Royce Silver Ghost

5,5 miljoen

8.

Ferrari 250 GT Tour de France

5 miljoen

9.

Ferrari 250 GT California Spider LWB 1957

4,95 miljoen

10.

Ferrari 625 TRC

4,9 miljoen

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.