Dallara EXP is knalharde Stradale
Geen restricties
De kleine Italiaanse fabrikant Dallara Automobili heeft een plankharde circuitversie van zijn Stradale gepresenteerd. De lichtgewicht badkuip heet Stradale EXP en geeft zijn typegoedkeuring op voor ultiem rijplezier.
De in 2017 gepresenteerde Dallara Stradale was de eerste straatauto van de Italianen, een auto die in de vorm van deze Dallara EXP naar een hoger plan wordt getild. De EXP is een niet-straatlegale Stradale die alleen voor circuitgebruik is bedoeld.
Net als de Stradale heeft de EXP een 2.3 Ecoboost als krachtcentrale, een door Bosch onder handen genomen machine die ook in de Focus RS dienstdeed. In de Stradale was die machine goed voor 400 pk en 500 Nm. In de Dallara EXP stampt die geblazen viercilinder benzinemotor echter 500 pk en 700 Nm via een een sequentiële zesbak naar de achterwielen. Tel daarbij op dat de EXP slechts 890 kilo in de schaal legt en je hebt een regelrechte pretmachine in handen. Hij heeft heftig spoilerwerk dat bij de topsnelheid van 290 km/h tot 1.250 kilo aan neerwaartse druk opwekt. Verder heeft het model aanpasbare dempers en een sperdifferentieel van Quaife.
Goed nieuws voor wie de EXP wel ziet zitten, maar ook graag de openbare weg op wil: volgens Dallara kun je 'm relatief eenvoudig weer ombouwen tot een Stradale. Dan mag je er de weg dus wel weer mee op. Let wel, het gaat alleen om de open uitvoeringen van Dallara's automobiele stukje speelgoed. Een prijs geeft de fabrikant nog niet vrij.