Daihatsu wil naar 1:30

Daihatsu Basket op de Tokyo Motor Show 2009 | Foto
Daihatsu's staan al niet bekend als zuipschuiten, maar met de nieuwe e:S-techniek moet het verbruik van een nieuw model dalen tot 1:30.

Daihatsu is bezig met de ontwikkeling van e:S Technology, dat staat voor Enegy Saving Technolgies. Daarmee moeten de Daihatsu's van de nabije toekomst nog zuiniger worden. In Europa mogen we dat echter niet meer meemaken. Hier verdwijnt het merk in 2013 van de markt. In september dit jaar verschijnt de eerste superzuinige Daihatsu op de markt in het thuisland Japan. Die moet een verbruik halen van 1:30.

Tot het e:S-programma behoren een motor met een geheel geoptimaliseerde verbranding die is gekoppeld aan een CVT-automaat die eveneens bijzonder efficiënt is gemaakt. De carrosserie van de nieuwe Daihatsu's moet zestig kilo lichter zijn en lucht- en rolweerstand zijn zo veel mogelijk verlaagd. De krachbron van de Daihatsu is verder gekoppeld aan een start/stop-systeem en de remenergie wordt herwonnen.

Daihatsu meldt dat de prijs in Japan van het nieuwe model 800.000 yen wordt. Dat is omgerekend een kleine zevenduizend euro.

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.