Daihatsu Tanto: kleintje met grote muil

Ook als 'ruige' FunCross

Daihatsu Tanto
Daihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu Tanto

Het is volop zomer en dat betekent dat ook in autoland de komkommers een maatje groter groeien dan onder normale omstandigheden. Komkommers en Daihatsu zijn al jaren een smakelijke combinatie en dus nemen we vandaag maar wat graag de herziene Daihatsu Tanto met je door.

Wie AutoWeek.nl geregeld bezoekt weet ongetwijfeld dat we indien mogelijk ook autonieuws behandelen dat voor de Nederlandse consument wellicht minder interessant is, maar voor de liefhebber van auto's in brede zin wel fascinerend kan zijn. De modellen van Daihatsu passeren op AutoWeek.nl geregeld de revue. Enerzijds omdat het merk in thuisland Japan stapels koddige karretjes in het aanbod heeft, anderzijds omdat we het vertrek van Daihatsu uit Europa nooit helemaal hebben kunnen verwerken. Ditmaal werpen we van grote afstand een blikje op de Tanto, een bonkige Kei-car die is opgefrist.

Daihatsu Tanto

De Daihatsu Tanto Custom die nu wordt vervangen.

De Tanto is een van de vele Kei-cars die Daihatsu in Japan aanbiedt. De Tanto staat daarmee in het rijtje waarin ook stadsrakkers als de Mira Tocot, de hoekige Taft, de bonkige Wake, de Move en diens jolige Move Canbus-broertje in vrolijke pas de automarkt bestoken met hun guitige aanwezigheid. De Tanto werd in 2019 aan een volledig nieuwe generatie geholpen en dus is het nog veel te vroeg voor een écht nieuw model. Wel herziet Daihatsu het leveringsgamma van de zogenoemde tall boy, een smalle maar opvallend hoge Kei-car met niet één, maar twee schuifdeuren.

Daihatsu Tanto

Ruig he?

De Tanto was er voorheen simpelweg als Tanto en als Tanto Custom. Diverse Japanse autofabrikanten leveren van hetzelfde model vaak een Custom-achtige variant, met een net wat sportiever of bozer smoeltje. Die Tanto Custom blijft bestaan, maar krijgt een geheel nieuwe voorkant aangemeten. De nieuwe snuit van de Tanto Custom verruilt zijn grote koplampen die met een beetje fantasie op die van de vorige generatie Dacia Duster leken voor plattere exemplaren. Daarbij wordt ook het semi-dichte deel tussen de koplampen een stuk platter. De gapende muil in de bumper is voortaan opgevuld met horizontale lamellen en aan weerszijden van de nieuwe bumper zien we opvallend strakke verticale lijnen en een nieuw eilandje waarin de led-dagrijverlichting is verwerkt. Ook aan de achterkant monteert Daihatsu een nieuwe bumper, al zijn de wijzigingen achterop minder ingrijpend.

Daihatsu Tanto

Daihatsu Tanto FunCross met spannend stofje.

Maar, we zijn er nog niet. Hou je vast, Daihatsu komt namelijk ook met een splinternieuw derde karaktertje voor de Tanto: de FunCross. De FunCross is precies wat zijn naam doet vermoeden: een avontuurlijker aangeklede uitvoering met zwarte aankleding in de bumpers en Airbump-achtige plakkers op de portieren. Zwarte wielkastranden krijgt hij echter niet. Wél vouwt Daihatsu een stofje met een opvallend patroon om het zitmeubilair. Wild he? Leuk weetje: in de vorm van de Chiffon verkoopt Subaru een eigen variant van de Tanto.

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.