Daihatsu Tanto blijkt razendpopulair

Daihatsu Tanto
Daihatsu TantoDaihatsu TantoDaihatsu TantoSuzuki Wagon R en Wagon R CustomSuzuki Wagon R en Wagon R CustomHonda N-Box Mugen
Zo af en toe is het interessant om te kijken wat er in andere landen zoal wordt verkocht. In Japan blijkt de Daihatsu Tanto niet aan te slepen!

In Nederland keken we raar op toen Daihatsu in 1997 de Move op de weg zette. In Japan is zo'n kei-car de normaalste zaak van de wereld. Het merk - dat hier begin 2013 van de markt verdween - heeft in het thuisland een bonte verzameling aan smalle hoge autootjes in de showroom staan.

Vaak zijn de kleintjes op technisch vlak nagenoeg identiek aan elkaar. Onder de kap ligt maar al te vaak een 660 cc grote driepitter die, al dan niet gekoppeld aan een turbo en vierwielaandrijving, zo'n 68 pk ophoest. Daihatsu varieert met de koetsjes van de kei-cars, en heeft zo per doelgroep een auto in de prijslijst staan. De één richt zich op vrouwen, de andere op jongeren en/of kleine gezinnen.

De Tanto is zo'n Move-achtige, en is net als z'n broertjes als stoerder verpakte Custom te krijgen. De kei-car was afgelopen maand de bestverkochte nieuwe auto in Japan, overigens voor de derde keer op rij. Liefst 21.323 exemplaren verkocht Daihatsu er in juni. In de eerste zes maanden van dit jaar gingen er 135.688 Tanto's over de toonbank. In de lijst van de tien bestverkochte auto's in Japan zijn overigens zes kei-cars te vinden, waaronder de Suzuki Wagon R (met de Stingray als stoere versie, foto 5 en 6) en de Honda N-Box (foto 7).

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.