Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Daihatsu Move Canbus: volledig nieuw, vrijwel identiek

Zoek de verschillen

26
Daihatsu Move Canbus
Daihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move CanbusDaihatsu Move Canbus
Lars Krijgsman
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
5 juli 2022 om 15:51
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Wij hebben het vertrek van Daihatsu uit Europa nooit helemaal kunnen verwerken, maar gelukkig reikt onze blik dankzij de digitale kanalen tot achter de Japanse landsgrenzen. In zijn thuisland introduceert Daihatsu een volledig nieuwe Move Canbus, een met retrodesign overgoten ruimtelijke Kei-car die nauwelijks van zijn voorganger is te onderscheiden.

Voor de liefhebber van eigenwijs vormgegeven stadskleintjes is het modellengamma van Daihatsu een waar walhalla. Hoewel het merk in Japan met de Altis een eigen versie van de Toyota Camry verkoopt en het ook met de Rocky, Thor en Boon - een afstammeling van 'onze' Sirion - grotere auto's aanbiedt, zijn het de Kei-cars waarin Daihatsu grossiert. De kleine karretjes, die maximaal 3,4 meter lang en 1,48 meter breed mogen zijn en die met maximaal een 64 pk sterke en 660 cc kleine krachtbron mogen zijn uitgerust, bestaan bij Daihatsu in bijna talloze soorten en stijlen. Het merk heeft met de Copen een minuscule roadster in het aanbod, levert met de Mira e:S een relatief conventioneel vormgegeven en bovenal zuinig hatchbackje en heeft naast de Move de Mira Tocot, de bonkige Taft, de hoekige Wake en de hoge Tanto in het Kei-aanbod. Dan is er de Canbus, een soort MPV op zakformaat dat Daihatsu aan de Move-familie heeft gehangen. Die Move Canbus werd in 2016 gepresenteerd en wordt nu opgevolgd door een tot op het kleinste moertje nieuwe generatie.

Daihatsu Move Canbus

Daihatsu Move Canbus

Bij zijn generatiewissel verruilt de Move Canbus zijn uit 2013 stammende en van de vorige generatie Taft afkomstige basis voor een voor Kei-cars ontwikkelde versie van Daihatsu's DNGA-platform. DNGA is in feite Daihatsu's platformfamilie zoals de TNGA-reeks dat van Toyota is. Net als de uitgaande Move Canbus vallen er in het ontwerp van de nieuwe designinvloeden van klassieke modellen te zien. Vooral in two-tone-kleurstelling is het - net als de Mira Tocot - enigszins een retromodel. Van voren en opzij bezien lijkt de nieuwe Move Canbus als twee druppels water op zijn voorganger, maar wie goed kijkt ziet toch zowel de koplampen als de voorbumper evenals de openingen en de mistlampen daarin net even anders zijn vormgegeven. Aan de achterzijde zijn de verschillen groter. Zo verhuist de kentekenplaat van de achterklep naar de nieuwe achterbumper en zijn de achterlichten anders ingevuld. Ook Daihatsu doet mee aan de trend om modelnamen groot uit te schrijven, al schrijft Daihatsu de modelnaam Canbus uit op de voorkant van de auto. De (elektrisch bedienbare) schuifdeuren zitten natuurlijk ook weer op de nieuwe Canbus.

Daihatsu Move Canbus

Daihatsu Move Canbus

Ook het interieur van de Move Canbus is volledig nieuw. Het grote centraal geplaatste analoge instrumentenpaneel maakt plaats voor een klokkenwinkel die gewoon achter het stuur zit. Het 10-inch multimediasysteem is voortaan bovenop dashboard gehuisvest en kan ook met Apple CarPlay overweg. De A-stijlen zijn net als voorheen opgesplitst voor een beter zicht schuin naar voren zoals je dat in Europa kent van MPV's als de C4's Picasso/Space Tourer van Citroën.

De nieuwe Move Canbus is 50 kilo lichter dan zijn voorganger en is voor het eerst naast met een atmosferische driecilinder ook met een kleine turbomotor beschikbaar. Wat veiligheidssystemen is de nieuwe Daihatsu helemaal actueel. Adaptieve cruisecontrol? Van de partij, hetzelfde geldt voor dodehoekdetectie, een automatisch noodremsysteem, het zit er allemaal op en aan. Daarnaast is de auto afgeladen met handige haakjes en opbergvakjes.

Daihatsu zegt dat de Move Canbus net als de Mira Tacot vooral is toegespitst op een vrouwelijke kopersgroep. Het vrolijke kleintje is in ieder geval vrij populair, van de eerste generatie zijn namelijk meer dan 380.000 exemplaren verkocht. Van de nieuwe Move Canbus hoopt Daihatsu maandelijks 6.500 exemplaren te verkopen. De vanafprijs bedraagt omgerekend €10.590. Voor de duurste variant - met vierwielaandrijving en turbomotor - ben je in Japan omgerekend zo'n €13.600 kwijt.

  • Houd me op de hoogte over de Daihatsu Move Canbus
Daihatsu

Uitgelicht aanbod

    Daihatsu Sirion 2 1.3-16V Comfort SPORT

    Daihatsu Sirion 2 1.3-16V Comfort SPORT

    • 2006
    • 202.000 km

    € 2.150

    Daihatsu Trevis 1.0 apk 26-07-2023 inruil mogelijk nap

    Daihatsu Trevis 1.0 apk 26-07-2023 inruil mogelijk nap

    • 2006
    • 92.327 km

    € 2.999

    Daihatsu Sirion 2 1.0-12V Premium + Airco

    Daihatsu Sirion 2 1.0-12V Premium + Airco

    • 2009
    • 59.323 km

    € 4.950

Meer Daihatsu occasions

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu specificaties
  • Daihatsu occasions
  • Daihatsu video's
Advies en informatie
  • Daihatsu tests
  • Daihatsu gebruikersreviews
  • Daihatsu index
PREMIUM
Een licht-gekruide B-segmenter

Een licht-gekruide B-segmenter

Van dit trio licht-sportieve compacts verwacht je dat ze uit respectievelijk de VS (Chevrolet)...

Lees meer
Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

59

Jeroen Dubbeld in de mail: of we interesse hebben in een keuring van een Daihatsu Cuore met...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Gezellige Daihatsu Move Canbus is niet aan te slepen

    Gezellige Daihatsu Move Canbus is niet...

    52
    • 8 augustus 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Gezellige Daihatsu Move Canbus is niet aan te slepen

    Gezellige Daihatsu Move Canbus is niet...

    52
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    17
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    28
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Reportage
    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    32
    • 22 januari 2022
  • Nieuws
    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het nieuw

    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het...

    10
    • 27 december 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden