Daihatsu Move (2000)

autoreview

Daihatsu Move
Daihatsu MoveDaihatsu MoveDaihatsu MoveDaihatsu MoveDaihatsu Move - interieur

Signalement

UitvoeringMove
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf165.600 km
KM-stand laatst171.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Move is meer volwassen geworden

  • 166.000 km

In maart een Move van het type L601 aangeschaft. Ervoor was er een Cuore L501. De L601 viel in een opzicht wat tegen nml het brandstof gebruik. Dat was in een paar maanden niet verbeterd ondanks onderhoud. Daarom besloten deze niet te behouden en op zoek gegaan naar de opvolger. Natuurlijk is die gevonden. Op papier is die een stuk zuiniger wat brandstof betreft, maar de vast maandelijkese kosten liggen wat hoger. Het scheelt een belastingcatergorie, en de verzekering is hoger. per maand praten we dan over een euro of 8. Aan brandstof hoort de besparing rond de 20 te zijn. Dat is dan een go.
Een exemplaar gevonden die rijkelijk is uitgerust, luxer dan de 850 X,: stuurbekrachtiging (maar die heb je eigenlijk niet nodig), voor EN achter electrische ramen, electrisch verstelbare spiegels links en rechts, gesloten dashboard kastje (open vak bij de L601), binnen meer lengte en breedte, van binnen stiller, een iets vergrootte moter (989 cc met 4 kleppen per cilinder), airbags voorin. Resultaat is een iets ruimere zit, een nog makkelijker met het verkeer meekomen, rustiger rijgedrag, minder rijgeluiden. De aanschaf prijs is tov de 850 X slechts euro 75,-- hoger.
De proefttir viel positief uit, En inmiddels een paar dagen in bezit en er al een halve tank benzine doorheen gestookt.
Het is nog even afwachten dat brandstof een besparing oplevert, maar de auto heeft dusdanig veel punten dat het rijplezier op hoger nivo staat. Moter pakt gas geven gretig op, beperkte rijgeluiden mn van de wind. Na een rit van ruim 1,5 uur fris uit de auto gestapt, behalve dat het weer flink warm was. Mijn idee is dat de 1.0 ltr uitvoering een stuk aantrekkelijker is dan de voorganger. Of te wel een aanrader.

Nu iets langer in bezit

  • 170.000 km

De wagen nu wat langer in bezit. Brandstofverbruik lijkt rond de 1 op 17,5 km te liggen. Een gordel achterin was een apk afkeur punt geworden, die inmiddels vervangen naar een universeel model (de originele Daihatsu gordel is niet meer leverbaar), geen probleem met inbouwen,of met de receiver, het past goed. Kan geen olieverbruik bespeuren. De auto wel op de brug gehad, bij het motorblok wat zweet. Ook de voorbandjes vervangen, die waren minder goed. Spoedig zit er een uitlaat aan te komen. Het merendeel van de kilometers die ik maak is snelweg. Het valt op de de medeweggebruiker de Move niet erg waardeert, dat is vervelend, de wagen komt goed genoeg mee in het verkeer. Ik heb er plezier mee.

Uitlaat zit er nu onder

  • 173.400 km

Onlangs de uitlaat vervangen. Viel ietwat tegen door de slechte bereikbaarheid van de bevestigingen. Ook voorgaande eigenaren zijn wat minder zorgvuldig met onderhoud omgegaan. De wagen stond toch op de brug, dus de onderkant kon ook goed bekeken worden. Het had stukken slechter gekund. Natuurlijk meteen een oliewissel gedaan, die stond ook op de planning, en bougies vervangen. Resultaat een stille wagen met een lekker snorrend motortje. Het viel op dat brandstof verbruik wisselend bleef. Tussen de 1:16 en 1:17,5. Hoop dat dat meer stabiel wordt, en wat gunstiger. Met de auto wordt E5 benzine getankt, E10 is niet aanbevolen voor deze wagen. octaan is wel wisselend, soms 98 soms 95.

Eerste keer sinds in bezit apk keuring

  • 171.000 km

Ietsje te laat voorgereden voor de keuring. Het was spannend, is het alsnog een miskoop of ben ik spekkoper geweest? Er kwam niet veel uit: wiellager achter, banden die adviespunt zijn, een koplamp. Vooraf wel wat gestoeid met de voorruitsproeier, en met de rolgordel achter. Maar na oplossen van die punten voordelig de apk erop. Dus het lijkt spekkoper te zijn. Ik blijf met plezier deze wagen rijden, waarbij het opvalt dat de ruimte achterin makkelijk gevuld kan worden, zeker als de achterbank opgeklapt wordt.
Regelmatig wordt er een rolstoel in geplaatst, zekr met opgeklapte achterbank hoeven de wielen er niet af, achterbank in functie dan wel.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens