Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

De Tweeling: Daihatsu Move – Miles ZX40(S)

De Amerikaanse Move

22
De Tweeling Daihatsu Move - Miles ZX40
De Tweeling Daihatsu Move - Miles ZX40De Tweeling Daihatsu Move - Miles ZX40De Tweeling Daihatsu Move - Miles ZX40De Tweeling Daihatsu Move - Miles ZX40De Tweeling Daihatsu Move - Miles ZX40De Tweeling Daihatsu Move - Miles ZX40De Tweeling Daihatsu Move - Miles ZX40De Tweeling Daihatsu Move - Miles ZX40ZX40STFAW Huali Happy Messenger'The first auto the happiness changes the life'. Juist.
  • Nieuws
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De extreem smalle en relatief hoge Daihatsu Move was nadrukkelijk bedoeld voor de Japanse markt en dus konden wij Europeanen maar moeilijk aan het bijzonder praktische autootje wennen. Voor de Amerikaanse automarkt lijkt het model helemaal ongeschikt, maar daar dacht de firma Miles in 2005 anders over.

De Move in kwestie is het exemplaar van de tweede generatie. Deze L900-serie heeft iets meer afgeronde lijnen dan het wel erg vierkante origineel, maar beschikt nog altijd over een koetswerk met een nogal opmerkelijke hoogte/breedteverhouding. Deze Move stond tussen 1999 en 2004 ook in Nederland in de showroom, waarna het in ons land definitief klaar was met de carrière van het model.

FAW Huali Happy Messenger

In China ging de Move dankzij FAW echter vrolijk verder. De auto kreeg een wat gemoderniseerd neusje, spatbordverbreders en een naam die ‘blijde boodschapper’ betekent. Als je daar niet vrolijk van wordt…

Aan het begin van deze eeuw werd juist deze Huali (foto 11 en 12) door het Amerikaanse Miles uitverkoren als basis voor hun nieuwe elektro-knaller. Miles, gevestigd in het Californische Malibu, voorzag de Chinese Move-nazaat van een elektromotor met - hou je vast - net iets minder dan 6 pk. Een echte auto was de ZX40 gedoopte creatie dan ook niet. Nee, dit was een NEV, een Neighborhood Electric Vehicle. Een voertuig voor lokaal verkeer en gebruik op terreinen van grote bedrijven. Ook de actieradius past in dat plaatje: in standaard vorm gaf Miles een reikwijdte van 40 tot 50 mijl op. Wie er 80 km uit perst, doet het dus heel netjes.

De Tweeling a href=

Meedogenloos

We hebben het dus over een elektrische auto van een start-up uit Californië. De vergelijking met Tesla dringt zich op, zeker als we een blik op de meedogenloze S-versie werpen. Net als de hedendaagse Model S en Model X bood de duurdere ZX40S namelijk niet alleen meer kracht, maar ook een groter bereik. Oké, nu is het weer klaar met de Tesla-vergelijkingen: in plaats van 80 komt deze versie maximaal 100 km ver.

Het lijkt allemaal niet veel soeps, maar volgens de overlevering vond de door Amerikanen verbouwde Chinese Japanner met name aan de oostkust van de VS een respectabel aantal afnemers. Miles hield het dan ook niet bij de ZX40, maar bediende de Amerikanen ook met een heuse pick-up-truck. De ZX40ST (foto 10) is net zo aandoenlijk en zeker zo Chinees als de ‘Move’. Bovendien volgden later snellere versies van de ZX40, waarvan de laatste verwarrend genoeg een totaal andere naam kreeg: OR70. Het relatieve succes had helaas niet het eeuwige leven en in 2013 diende Miles z’n faillissementsaanvraag in.

Foto achterzijde: Wikipedia, 'Ihavegoodpics'

  • Houd me op de hoogte over de Daihatsu Move
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Daihatsu Daihatsu Move Classic Cars & Youngtimers Elektrische Auto

Lezersreacties (22) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu Move specificaties
  • Daihatsu Move occasions
  • Daihatsu Move video's
Advies en informatie
  • Daihatsu Move tests
  • Daihatsu Move gebruikersreviews
  • Daihatsu Move index

Daihatsu Move - Opel Agila 1.2-16V Comfort

In het grote schaakspel dat de automarkt is brengt Opel een nieuwe pion in het spel: de Agila....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move (1997)

    Daihatsu Move (1997)

    3
    • 25 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move (2000)

    Daihatsu Move (2000)

    8
    • 29 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move X (1997)

    Daihatsu Move X (1997)

    8
    • 6 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move (1997)

    Daihatsu Move (1997)

    9
    • 29 april 2015
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move X (1997)

    Daihatsu Move X (1997)

    14
    • 13 april 2014
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move (1998)

    Daihatsu Move (1998)

    6
    • 16 december 2011
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move X (1998)

    Daihatsu Move X (1998)

    7
    • 19 september 2009
meer reviews
Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

59

Jeroen Dubbeld in de mail: of we interesse hebben in een keuring van een Daihatsu Cuore met...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Compleet nieuwe Daihatsu Move

    Compleet nieuwe Daihatsu Move

    43
    • 16 december 2014
  • Nieuws
    Kakelverse Daihatsu Move

    Kakelverse Daihatsu Move

    • 10 oktober 2006
  • Autotest
    Daihatsu Move (1999)

    Daihatsu Move (1999)

    • 17 juli 2001
  • Daihatsu Move - Opel Agila 1.2-16V Comfort

    • 6 juni 2000
  • Autotest
    Daihatsu Move (1998)

    Daihatsu Move (1998)

    1
    • 1 mei 2000
  • Daihatsu Move - Suzuki Wagon R+ 1.2 GL

    • 21 oktober 1999
Merk
Merk
  • Nieuws
    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    17
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    28
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Reportage
    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    32
    • 22 januari 2022
  • Nieuws
    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het nieuw

    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het...

    10
    • 27 december 2021
  • Nieuws
    Daihatsu met vrolijk kwartet naar Tokyo Auto Salon

    Daihatsu met vrolijk kwartet naar Tokyo...

    14
    • 24 december 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden