Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Daihatsu
  • Move

Daihatsu Move (1998)

Groot kleintje

1
Daihatsu Move (1998)
  • Autotest
2 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Daihatsu heeft grootse plannen. Er moeten meer en leukere auto"s worden verkocht; iets wat aardig lijkt te lukken. Eén van de auto"s die daar een duidelijke bijdrage aan levert, is de Move, een ruimtewagen in zakformaat.

Daihatsu heeft versterking laten aanrukken in de vorm van de Move en de Gran Move. Het Japanse merk maakt daarmee zijn entree in het segment van de ruimtewagens. De keuze van Daihatsu voor compactere modellen lijkt ons een slimme: de prijzen zijn heel aantrekkelijk en dat maakt deze auto"s voor een groot publiek bereikbaar. Inmiddels is er dan ook een duidelijke groei in de markt voor compacte ruimtewagens te constateren, die langzamerhand steeds meer vertegenwoordigers kent. De Gran Move is compact en de Move mag je bijna "minuscuul" noemen in vergelijking met de grote ruimteschepen.
Het ruimte-ukkie van Daihatsu is onderwerp van deze test; we reden met de basisuitvoering met een handgeschakelde vijfbak. De Move maakt de tongen duidelijk los. Er is een groep die er nog niet dood in gevonden wil worden en een club die het een geinig bakkie vindt. Hoort bij zo"n afwijkend gelijnd wagentje.
De simpelste Move kost ruim 19 mille en dat mag je scherp noemen. De Renault Twingo, ook een soort mini-ruimte-wagen, kost zo"n 500 piek meer en daar krijg je dan nog twee deuren minder voor.
Om zo veel mogelijk interieurruimte te realiseren, heeft Daihatsu gekozen voor een blokkendoos-styling: de Move is hoog, smal en hoekig. Het resultaat daarvan is genoeg binnenruimte voor vier grote kerels. Die mogen echter niet te breedgeschouderd zijn, want anders gaan de deuren niet meer dicht. De twee
achterstoelen zijn los van elkaar te verschuiven over een flinke afstand. Zo kun je als er kleinere achterpassagiers aan boord zijn meer bagageruimte "kweken". De Move is gemakkelijk te beladen via de draaiende achterdeur, waar je overigens wel omheen moet lopen omdat-ie scharniert aan de stoepkant.

Goede zit
De stoelen in de Move zijn niet gigantisch van afmetingen, maar bieden een verrassend goede zit. Je houdt het er probleemloos uren op uit.
Ondanks het beperkte aantal verstelmogelijkheden is de rijpositie achter het stuur prima. Het dashboard is eenvoudig van opzet en goed te overzien.
Om de Move te laten moven zet Daihatsu de techniek van de kleine Cuore in. Dat betekent een 843 cc driepitter die tot 41 pk komt. Een snelheidsduivel wordt de Move daar niet mee, maar hij komt heel fatsoenlijk mee in het verkeer. Opmerkelijk daarbij is het aangename driecilinder geluid dat ook op hogere snelheid, als het motortje hard moet werken, niet dominant wordt. De snelweg is echter niet het favoriete werkterrein van de ruimtelijke Daihatsu, ook niet als je de iets snellere handgeschakelde versie hebt. Wel kwamen we met die handbak aan een heel net verbruik van 1:15,2, stukken beter dan de teleurstellende 1:11,8 die we eerder met de automaat scoorden.
Hoewel de 3,31 meter metende Move een korte wielbasis heeft, is het veercomfort heel acceptabel. De wieltjes blijven goed aan de grond en hebben alleen wat moeite met richels. Je koopt natuurlijk niet een Move om keihard de bocht door te gaan, maar we probeerden het natuurlijk wel. Van omvallen is absoluut geen sprake en duidelijk ondersturend gaat de Move de hoek om. Hij ligt daarbij wel wat onrustig.

Goede remmen
Remmen doet de Move voortreffelijk en dat vindt zeker zijn oorzaak in de standaard geventileerde schijfremmen op de voorwielen: uniek in deze klasse. De schakeling van de vijfbak doet netjes zijn werk, al ligt de drie wat verder naar rechts dan je zou verwachten. Even wennen dus. Dat laatste is ook van toepassing op de koppeling die wat hoog aangrijpt.
Wie deze standaard Move koopt, krijgt ook een standaard uitrusting. Dat betekent geen luxe als kaartenvakken of toerenteller, maar wel hoofdsteunen op alle stoelen. Naar wens is overigens een in twee kleuren uitgevoerd koetswerk mogelijk; kost zo"n 700 piek. Z"n prijs is echter een sterk aankoopargument en de consument heeft daar wel oren naar. Als we om ons heel kijken, wordt er al heel wat afgeMoved in ons land.

Signalement

Merk Daihatsu
Model Move
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 8.846

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 847 cc
Maximaal vermogen 31 kW / 42 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 67 Nm bij 3.700 tpm
Inhoud brandstoftank 32 l
Lengte / breedte / hoogte 3.310 mm / 1.395 mm / 1.695 mm
Wielbasis 2.295 mm
Massa leeg 720 kg
Laadvermogen 420 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 400 kg / 250 kg
Banden145/65R13Prijzen
Topsnelheid 131 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,9 s (fabrieksopgave: 19,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 20,5 s / 29,9 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 143 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Daihatsu Move
Daihatsu Daihatsu Move

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Daihatsu Move specificaties
  • Daihatsu Move occasions
  • Daihatsu Move video's
Advies en informatie
  • Daihatsu Move tests
  • Daihatsu Move gebruikersreviews
  • Daihatsu Move index
PREMIUM
Een licht-gekruide B-segmenter

Een licht-gekruide B-segmenter

Van dit trio licht-sportieve compacts verwacht je dat ze uit respectievelijk de VS (Chevrolet)...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move (1997)

    Daihatsu Move (1997)

    3
    • 25 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move (2000)

    Daihatsu Move (2000)

    8
    • 29 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move X (1997)

    Daihatsu Move X (1997)

    8
    • 6 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move (1997)

    Daihatsu Move (1997)

    9
    • 29 april 2015
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move X (1997)

    Daihatsu Move X (1997)

    14
    • 13 april 2014
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move (1998)

    Daihatsu Move (1998)

    6
    • 16 december 2011
  • Gebruikersreview
    Daihatsu Move X (1998)

    Daihatsu Move X (1998)

    7
    • 19 september 2009
meer reviews
Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

Daihatsu Cuore - 2008 - 305.800 km - Klokje rond

59

Jeroen Dubbeld in de mail: of we interesse hebben in een keuring van een Daihatsu Cuore met...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    De Tweeling: Daihatsu Move – Miles ZX40(S)

    De Tweeling: Daihatsu Move – Miles ZX40(S)

    22
    • 6 januari 2019
  • Nieuws
    Compleet nieuwe Daihatsu Move

    Compleet nieuwe Daihatsu Move

    43
    • 16 december 2014
  • Nieuws
    Kakelverse Daihatsu Move

    Kakelverse Daihatsu Move

    • 10 oktober 2006
  • Autotest
    Daihatsu Move (1999)

    Daihatsu Move (1999)

    • 17 juli 2001
  • Daihatsu Move - Opel Agila 1.2-16V Comfort

    • 6 juni 2000
  • Daihatsu Move - Suzuki Wagon R+ 1.2 GL

    • 21 oktober 1999
Merk
Merk
  • Nieuws
    Daihatsu Move Canbus: volledig nieuw, vrijwel identiek

    Daihatsu Move Canbus: volledig nieuw, vrijwel...

    12
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    20 jaar Daihatsu Copen: rijk feestje

    17
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    Zotye 5008 EV (2012) - In het wild

    28
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Reportage
    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    Op zoek naar een 4x4 voor 5 mille

    32
    • 22 januari 2022
  • Nieuws
    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het nieuw

    Daihatsu Hijet én Atrai helemaal in het...

    10
    • 27 december 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden