Daihatsu gaat los met D-Base en Hinata

Daihatsu's knotsgekke concept-cars: deel 1

Daihatsu D-Base en Hinata
Daihatsu D-Base en HinataDaihatsu D-Base en HinataDaihatsu D-Base en HinataDaihatsu D-Base en HinataDaihatsu D-Base en HinataDaihatsu D-Base en HinataDaihatsu D-Base en HinataDaihatsu D-Base en HinataDaihatsu D-Base en Hinata
Eind deze maand slaat de Tokyo Motor Show z'n deuren open en Daihatsu bewijst niets van z'n wilde haren verloren te zijn. We krijgen namelijk vier studiemodellen op ons afgevuurd, waarvan we de D-Base en de Hinata eerst behandelen.

De D-Base is wellicht één van de meest realistische van het stel concept-cars. We zien een blauw gespoten stadsrakker met een exterieur dat vooruitblikt op een volgende generatie 'van een compact model'. De achterste deurgreep is in de C-stijl verwerkt en een groot glasoppervlak moet positief uitpakken voor het zicht rondom We mikken erop dat hier in grote lijnen de opvolger van de Cuore/Mira staat.

Wat techniek betreft is de D-Base een doorontwikkeling van de Mira e:s. Dat betekent: een 666 cc grote driecilinder met Daihatsu's Energy Saving-techniek. Een extra efficiënte driepitter, een lichtgewicht koets, een regeneratief remsysteem en BMW i3-achtige bandjes; al met al goed voor een gemiddeld verbruik van zo'n 3 l/100 km. Schakelen gaat met een CVT-transmissie. De D-Base meet 3,4 meter in de lengte, is 1,48 meter breed en 1,49 meter hoog.

De tweede nieuweling is de Hinata, een voorproefje op een nieuwe generatie mini-MPV's van Daihatsu. Net als de bovenstaande D-Base meet-ie 3,40 meter in de lengte en is hij 1,48 meter breed. Met een hoogte van 1,67 meter steekt de Hinata wel een stuk boven z'n blauwe broer uit. Onder de kap van de praktische Japanner eveneens een 666 cc grote driecilinder. Het interieur is in alle vormen te gieten. We zien stoelen die zonder probleem van A naar B verhuizen en het fris vormgegeven dashboard is afgewerkt met houtpanelen. Wacht nog even met oordelen welke conceptuele Daihatsu het meest bijzonder is, we hebben er namelijk nog twee in de pijplijn zitten ...

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.