Daihatsu gaat los met D-Base en Hinata
Daihatsu's knotsgekke concept-cars: deel 1
De D-Base is wellicht één van de meest realistische van het stel concept-cars. We zien een blauw gespoten stadsrakker met een exterieur dat vooruitblikt op een volgende generatie 'van een compact model'. De achterste deurgreep is in de C-stijl verwerkt en een groot glasoppervlak moet positief uitpakken voor het zicht rondom We mikken erop dat hier in grote lijnen de opvolger van de Cuore/Mira staat.
Wat techniek betreft is de D-Base een doorontwikkeling van de Mira e:s. Dat betekent: een 666 cc grote driecilinder met Daihatsu's Energy Saving-techniek. Een extra efficiënte driepitter, een lichtgewicht koets, een regeneratief remsysteem en BMW i3-achtige bandjes; al met al goed voor een gemiddeld verbruik van zo'n 3 l/100 km. Schakelen gaat met een CVT-transmissie. De D-Base meet 3,4 meter in de lengte, is 1,48 meter breed en 1,49 meter hoog.
De tweede nieuweling is de Hinata, een voorproefje op een nieuwe generatie mini-MPV's van Daihatsu. Net als de bovenstaande D-Base meet-ie 3,40 meter in de lengte en is hij 1,48 meter breed. Met een hoogte van 1,67 meter steekt de Hinata wel een stuk boven z'n blauwe broer uit. Onder de kap van de praktische Japanner eveneens een 666 cc grote driecilinder. Het interieur is in alle vormen te gieten. We zien stoelen die zonder probleem van A naar B verhuizen en het fris vormgegeven dashboard is afgewerkt met houtpanelen. Wacht nog even met oordelen welke conceptuele Daihatsu het meest bijzonder is, we hebben er namelijk nog twee in de pijplijn zitten ...