Dacia Duster niet langer de ruigste: dit is de Sandrider

Met 340 pk sterke V6

Dacia Sandrider
Dacia SandriderDacia SandriderDacia SandriderDacia SandriderDacia SandriderDacia SandriderDacia SandriderDacia SandriderDacia SandriderDacia SandriderDacia SandriderDacia SandriderDacia Sandrider

De Dacia Duster is niet langer de avontuurlijkste of ruigste Dacia die er bestaat. Maak kennis met de Dacia Sandrider, een heftig gevaarte dat je – helaas voor wie er wild van wordt – nooit zult kunnen kopen.

De Dacia Sandrider is geen productiemodel, maar een offroadmonster waarmee het merk in 2025 deel gaat nemen aan de World Rally-Raid Championship. Een onderdeel daarvan is de illustere Dakar Rally. Komt het uiterlijk van de Sandrider je enigszins bekend voor? Dat kan goed kloppen. Het uiterlijk van de Sandrider is namelijk sterk geïnspireerd door dat van de Dacia Manifesto Concept van enkele jaren geleden.

De Sandrider heeft een aandrijflijn die Dacia nooit in een productiemodel heeft gehangen. Zo beschikt de avonturier over een 3.0-V6 met twee turbo's, een machine die 360 pk en 539 Nm op de been brengt. De zescilinder loopt op synthetische brandstof van Aramco. De Dacia Sandrider is gebouwd rond een buizenframe, heeft een sequentiële zesbak, is 4,14 meter lang en een flinke 2,29 meter breed. Zijn wielbasis bedraagt 3 meter. Dankzij zijn 35 centimeter lange veerwegen, vierwielaandrijving en 37-inch offroadbanden van BFGoodrich moet geen berg of zandduin voor de Dacia Sandrider te hoog zijn. De carrosseriedelen zijn vervaardigd uit koolstofvezel.

Ga je hier ooit iets van op de openbare weg zien? Nee, maar de Dacia Sandrider is wel de ruigste Dacia die het merk ooit heeft gemaakt.

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.