Coupé-concept van Audi
In Genève toont Audi een nieuw studiemodel, de Nuvolari quattro. Diverse stylingdetails zullen in de toekomst in nieuwe Audi-modellen terug te vinden zijn.Dit zegt tenminste Walter de'Silva, hoofd design van de Audi-groep (Audi, Seat & Lamborghini).
De 2+2 coupé is met een lengte van 4,80 m, een breedte van 1,92 m en een hoogte 1,41 m een forse auto. De wielbasis bedraagt maar liefst 2,89 m. De overhang voor en achter is dan ook minimaal. Zoals van Audi verwacht mag worden is de carrosserie volledig in aluminium uitgevoerd.
Voor de aandrijving is een compleet nieuw ontwikkelde motor verantwoordelijk, die meteen de sterkste is in de geschiedenis van Audi voor een straatauto. Het is een 5,0 liter grote V10 biturbo FSI (directe inspuiting) benzinemotor. Het max. vermogen bedraagt 441 kW/600 pk, het max. koppel haalt een indrukwekkende 750 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/h werkt de Nuvolari quattro in slechts 4,1 seconden af. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/h.
De krachtbron is gekoppeld aan een 6-traps automaat met shift-by-wire techniek. De bestuurder kan eventueel zelf schakelen met knoppen op het stuurwiel. Ook de parkeerrem maakt gebruik van 'by wire' techniek. Hierbij ontbreekt elke vorm van een mechanische verbinding. De Nuvolari staat rondom op PAX-banden in de maat 265/720 R 560 (komt overeen met 20,6-inch). Op deze banden kan bij lekkage nog even doorgereden worden.
De naam van de auto is afgeleid van de autocoureur Tazio Nuvolari, die op 3 september 1939 de laatste Grand Prix overwinning met een Auto Union raceauto behaalde.
PRIVATE LEASE Audi
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Audi Q8 e-tron 55 quattro Advanced Edition 115 kWh | 20" LM | Cruise | Climate | PDC | Camera | Trekhaak | Navi | Dealeronderhouden |
- 2023
- 45.000 km

Audi Q6 e-tron S edition e-tron perf 100Kwh 225 kW / 306 PK SUV E
- 2025
- 10 km

Audi A6 e-tron S-Line 83 kWh 286 PK | LED Matrix/ Oled | Luchtvering | MMI bijrijdersscherm | 360 Camera | Trekhaak |
- 2025
- 5.252 km
Lees ook

Deze Duitse en Franse klassiekers bevestigen alle vooroordelen - Audi 80 versus Peugeot 304

De Audi A2 keert nu toch echt terug - Vooruitblik

Bij het samenstellen van een Audi Q5 moet je goed opletten - Back to basics

Audi R8 Spyder 5.2 V10 FSI quattro (2010) - Op de rollenbank


