Compacte 4-deurs coupé van Jaguar
Met de R-D6 concept bewandelt Jaguar nieuwe wegen. De opvallende vierdeurs coupé-concept is met 4,33 m kleiner dan welke actuele Jaguar ook. Met de X-type scheelt het al 34 cm.
Naast de compacte opzet van de auto vallen ook de tegengesteld scharnierende zijdeuren op, dit idee lijkt overgenomen van de Mazda RX-8. Ook de achterklep scharniert anders dan je zou verwachten. Net als bij de E-type opent de klep zijdelings. Ondanks de compacte buitenmaten en de aluminium carrosserie weegt de R-D6 nog altijd 1500 kg.
De aanduiding D6 in de typenaam slaat op de 2,7-liter V6 common rail diesel. Deze motor die Ford en PSA samen ontwikkeld hebben zullen we volgend jaar o.a. in de Jaguar S-type en Peugeot 407/607 terugvinden. In het studiemodel heeft de motor een maximum vermogen van 230 pk en een maximum koppel van 500 Nm. De topsnelheid zou 248 km/h bedragen, terwijl de sprint van stilstand naar 100 km/h minder dan 6 seconden zou duren.
Natuurlijk is de R-D6 voorzien van diverse technische snufjes, zo zijn de koplampen uitgevoerd met een speciale LED-techniek. Het interieur is Jaguar-waardig met een overvloed aan hout, aluminium en leer. Achterin zijn twee afzonderlijke stoelen aanwezig, die eventueel weggeklapt kunnen worden. De binnenruimte is overigens groter dan je zou verwachten dankzij de riante wielbasis van 2,84 m, de wielen staan bijna op de hoeken. De R-D6 staat op 21-inch velgen met ultralage Pirelli-banden: 255/30 voor en 275/30 achter.
Vooralsnog is de R-D6 is een vingeroefening van de designafdeling, concrete productieplannen zijn er (nog) niet.