CO2-emissie Amerika flink hoger

Uitlaat | Foto: ANP/EPA
Amerika heeft nog een lange weg te gaan voordat de nieuw verkochte auto's eenzelfde lage CO2-uitstoot hebben als in Europa en Japan.
In het eerste kwartaal is de gemiddelde CO2-uitstoot van de in Amerika verkochte 'lichte voertuigen' 268,5 gr/km. Dat meldt marktonderzoeksbureau Jato Dynamics. Wanneer alle pickups, bestelauto's en andere lichte bedrijfsauto's niet worden meegerekend, is dat 255,6 gram CO2/km. Het steekt echter nog steeds schril af tegen de 130,8 gr/km die in Japan wordt gescoord en de 140,3 gram van de vijf grootste markten in Europa.
"het geeft aan dat Amerikanen nog steeds fundamenteel moeten nadenken over hun voorkeuren wanneer zij een auto kopen. Tijdens de afgelopen crisis hebben de Amerikanen kennelijk andere prioriteiten gehad," aldus Jato. "In Amerika wordt nog steeds weinig gedaan om zuinige auto's te promoten en de markt wordt nog steeds gedomineerd door auto's met een grote benzinemotor.
Verder is de lage benzineprijs ook een oorzaak van de populariteit van onzuinige auto's. "In de VS valt 33,9 procent van de verkochte auto's in de verbruikscategorie die 11 tot 15 liter per 100 kilometer verbruikt. In Europa is dat 0,28 procent en in Japan 0,63 procent."
In Europa zorgt het dieselaandeel van 48,9 procent verder voor CO2-reductie. In Japan hebben diesels een marktaandeel van 0,11 procent en komt de lage uitstoot voornamelijk door de verkoop van auto's met een zeer kleine benzinemotor. In Amerika heeft de benzineauto een marktaandeel van 81,9 procent – diesels zijn goed voor 1,7 procent.
Opvallend is dat er in de VS wel meer met hybrides wordt gereden dan in Europa. Het markt aandeel van de benzine/ elektro-auto is daar 2,3 procent tegenover 0,5 procent in Europa. In Japan hebben hybrides een marktaandeel van 10,1 procent.

Lezersreacties (90)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.