'Citroëns grote SUV niet voor Europa'
Goed en slecht nieuws dus, en we beginnen met het eerste: de productieversie van de Wild Rubis Concept die in April debuteerde in Shanghai zit zoals voorspeld dus echt in de pijplijn. Citroëns CEO Frederic Banzet vertelt op de IAA in Frankfurt echter dat de auto niet op de planning staat voor Europa, maar alleen in China en de omringende landen op de markt zal worden gebracht.
Zoals te doen gebruikelijk met auto's die voor dat land bestemd zijn zal de grote Citroën ook van de band lopen in een Chinese fabriek. Die fabriek is onderdeel van een samenwerking tussen PSA (Peugeot-Citroën) en het Chinese Changan Automobile Group. De Wild Rubis zal niet de eerste auto zijn die daar gemaakt wordt: de productie van de DS5 begint er binnenkort, gevolgd door een compacte sedan. Daarna is het pas de beurt aan de cross-over. Banzet vertelt niet hoeveel het productiemodel zal afwijken van de plug-inhybride concept-car, maar geeft wel aan dat de topper van de DS-lijn iets minder extreem zal zijn dan het rode exemplaar.
De introductie en bouw van de Wild Rubis is onderdeel van Citroëns voornemen om in 2015 de helft van de verkochte auto's buiten Europa af te zetten. Nu is dat nog 40 procent, een vijf jaar geleden zelfs nog maar 20.
PRIVATE LEASE Citroën
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Elektrische Citroën Ami Dark Side is sinistere stadsrakker

Peugeot 107: 'Een prima eerste auto voor weinig geld'

Citroën BX uit Flodder is nu meer dan vier keer zo duur als in 1986

Een James Bond-auto hoeft niet veel te kosten: deze '007-occasions' heb je vanaf €8.500






