Citroën-CEO: 'SUV's gaan snel verdwijnen'

'Scheelt 60 tot 80 km bereik'

Citroën C5 Aircross vs. Ford Kuga

Net als zijn collega van Peugeot is de CEO van Citroën van mening dat de SUV's zoals we die kennen geen lang leven beschoren zijn. De reden: ze zijn aerodynamisch inefficiënt, terwijl dat bij elektrisch rijden extra belangrijk is.

Zijn de dagen van de 'volbloed' SUV geteld? Het begint er steeds meer op te lijken. Voor EV's grijpen steeds meer fabrikanten naar meer gestroomlijnde en lagere koetsen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Hyundai Ioniq 6 en Mercedes-Benz EQE. Peugeot-CEO Linda Jackson zei onlangs in gesprek met AutoWeek dat volgens haar er wel hoogpotige modellen blijven, maar meer in de geest van net-niet-SUV's zoals de Peugeot 408. Vincent Cobée, de topman van Citroën, formuleert het tegenover AutoExpress nog wat scherper: "De tijd van SUV's zit erop."

Hij stelt wel, net als Jackson, dat hoge modellen blijven, maar dat dit inderdaad een ander slag 'SUV' is met sedanachtige vormen. "Die worden alleen SUV's genoemd omdat ze een slagje hoger (dan sedans, red.) zijn." Volgens Cobée is het einde van de traditionele SUV ingeluid door elektrische aandrijving. "Als je aerodynamica bij een BEV verkeerd is, wordt dat enorm afgestraft in de actieradius. Tussen een SUV en een sedan heb je het heel gemakkelijk over 60/70/80 kilometer verschil."

PRIVATE LEASE Citroën

Lezersreacties (122)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.