Citroën Cactus M officieel onthuld

Vette knipoog naar de Méhari

Citroën Cactus M
Citroën Cactus MCitroën Cactus MCitroën Cactus MCitroën Cactus MCitroën Cactus MCitroën Cactus MCitroën Cactus MCitroën Cactus MCitroën Cactus MCitroën Cactus MCitroën MéhariCitroën MéhariCitroën Méhari
In de slipstream van de uitgelekte foto's van eerder vandaag komt Citroën nu met het officiële materiaal van de Cactus M concept-car, die laat zien hoe de Méhari er anno 2015 uit zou hebben gezien.

Het uiterlijk van de Cactus M is sinds eerder vanmiddag geen geheim meer, maar nu hebben we ook alle informatie over de concept-car via het officiële kanaal binnen.

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat de Fransen met de Cactus M verwijzen naar de legendarische Méhari, de kunststof badkuip op Eend-basis uit 1968, tegenwoordig een cultauto waar gepeperde bedragen voor worden gevraagd.

De Cactus M is een tot tweedeurs cabrio vertimmerde C4 Cactus waarvan de achterste raamstijl overeind is blijven staan. Om de achterbank te enteren, moet je over de rand van de auto heen klauteren, waarbij voetsteuntjes in de zijpanelen die handeling wat moet vereenvoudigen. Op de grote kunststof portieren (met zichtbare scharnieren, net zoals op de Méhari) past Citroën de van de C4 Cactus bekende Airbumps toe, voor de gelegenheid omgevormd tot drie horizontale balkjes.

In de geest van diezelfde Méhari is het interieur waterbestendig en kun je de hele handel indien noodzakelijk met een tuinslang schoonspuiten. Het water loopt weg via gaten in de bodem. Surfers kunnen hun borden op de voorste en achterse raamstijlen bevestigen met een speciaal fixeersysteem. Mocht het gaan regenen, dient een opblaasbaar tentzeil als dak en met een beetje ombouwwerk is de Cactus M om te toveren tot tweepersoonsbed.

De 4,16 meter lange Cactus M staat op grote (19 inch), smalle banden, type 'Tall & Narrow'. Voor de aangedrijving zorgt een 110 pk sterke 1,2-liter Puretech-benzinemotor. Citroën laat met de Cactus M zien 'wat de C4 Cactus nog allemaal in zich heeft'. De toekomst zal uitwijzen of de concept-car, die debuteert op de IAA in Frankfurt, ooit het productiestadium zal halen.

Lezersreacties (103)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.