Citroën Ami Pop: meer downforce bij 45 km/h
Kleine vernieuwing voor kleine stads-EV
Van de even aaibare als minuscule Ami heeft Citroën een vernieuwde uitvoering gepresenteerd. De Citroën Ami Pop is de sportiefst uitgedoste variant van het elektrische stadsrakkertje, compleet met een heuse achterspoiler!
Met de Ami heeft Citroën een compact vierwielig stukje stadsmobiliteit op zijn menukaart staan. Een volwaardige auto is het natuurlijk niet, maar de Ami heeft wel vier wielen, een dak en zelfs een behoorlijk volwaardig dashboard. In Nederland en Duitsland is de Citroën Ami echter officieel niet leverbaar. Speciaal voor Nederland en onze oosterburen heeft Stellantis de Opel Rocks Electric bedacht. Ook Fiat krijgt met de Topolino straks een variant van het kleine stads-EV'tje, al krijgt die wél een volledig eigen koetsje. Terug naar de Citroën Ami, want over het origineel valt óók iets te melden.

Citroën Ami My Ami Pop: mét achterspoiler!
De Ami is in onder meer thuisland Frankrijk in behoorlijk wat uitvoeringen leverbaar. Citroën biedt de Ami aan als absolute basisversie My Ami Ami, maar ook als vrolijker uitgedoste en rianter uitgevoerde My Ami Orange, My Ami Grey, My Ami Pop en My Ami Tonic. Hij is er zelfs als bestelversie My Ami Cargo, als ruige My Ami Buggy en als My Ami For All voor mensen met een lichamelijke beperking. In dit artikel richten we ons kort op de My Ami Pop. Dat is de uitvoering die door Citroën als de sportiefste variant in de markt is gezet. Die Pop-versie is nu vernieuwd.
De vernieuwde My Ami Pop-uitvoering biedt opnieuw de keuze uit vier verschillende soorten wielen en heeft een zwart 'masker' rond zijn led-dagrijverlichting in z'n snuitje. Daarbij heeft de My Ami Pop een afwijkende achterbumper die net even sportiever moet ogen dan het standaardexemplaar. Ook weer van de partij: vrolijke stickers op de portieren, dorpels en B-stijlen. Het stickerwerk is niet meer oranje, maar 'infrarood-rood'. Het cijfer 2 op de flanken is volgens Citroën het lievelingsgetal van de Ami. De uitleg: hij biedt plaats aan twee inzittenden, heeft twee identieke portieren en twee identieke bumpers.. Maar er is meer. Zo krijgt de 'sportieve topversie' zwarte sierdelen rond de koplampen en zwarte inzetstukken in de bumpers. Het opvallendste Pop-element blijft: de Citroën My Ami Pop heeft namelijk gewoon weer... een achterspoiler!

Citroën Ami: met vernieuwde middenconsole.
Net als bij de Ami Buggy zitten de drukknoppen om de rijrichting te kiezen voortaan in de middenconsole in plaats van links van de bestuurdersstoel op de grond. Handig! In de middenconsole vind je verder een usb-aansluiting en de knoppen om de klimaatregeling en de alarmlichten mee in- en uit te schakelen. Deze vernieuwde middenconsole komt in het eerste kwartaal van volgend jaar ook naar de andere versies van de Ami en dus waarschijnlijk ook naar het hier geleverde Opel-broertje.
Ook de Citroën Ami My Ami Pop heeft gewoon een 5,4 kWh accu en een bescheiden 8,2 pk sterke elektromotor. De stads-EV moet daarmee in de stad 75 kilometer kunnen rijden. De Ami heeft een topsnelheid van 45 km/h en bereikt die in exact tien tellen.
Had je deze auto's al gezien?

Citroën Ami | 14'' LM Velgen | Comfort Stoelen Leer | Brommerrijbewijs vanaf 16 jaar | Panorama dak | Telefoonhouder | USB lader voor de telefoon |
- 2023
- 10 km

Citroën Ami | AMI Peps-Edition | Nieuw binnen!
- 2024
- 0 km

Citroën Ami Special & Custom made | Comfort Stoelen | Brommerrijbewijs vanaf 16 jaar
- 2024
- 10 km