AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Chrysler-fabriek maakt zich op voor Alfa en Lancia
19
In de Brampton-fabriek in Canada krijgen de Chrysler 300, Dodge Charger en Challenger vanaf de zomer gezelschap van een nieuwe, grote Lancia. Als het aan Sergio Marchionne ligt, komt daar op termijn ook nog een Alfa bij.
Fiat-Chrysler-baas Sergio Marchionne is van plan om de Chrysler-fabriek in Ontario binnenkort te verwennen met een nieuwe lakstraat en een derde dienst. Op het moment worden in die Brampton-fabriek de achterwielaangedreven producten van Chrysler gemaakt. Dat zijn de (nieuwe) 300 en de Dodges Charger en Challenger. Toeval of niet: Marchionne groeide op in Toronto, als zoon van in een immigrantengezin. Hij zal zich in dit Canadees-Italiaanse onderonsje dus bijzonder thuis voelen.
Op de Autosalon van Genève in maart wordt de nieuwe grote Lancia getoond, die waarschijnlijk Thema gaat heten en ook in de Brampton-fabriek wordt gemaakt dus achterwielaandrijving krijgt. Vanaf het tweede kwartaal worden de benzineversies gemaakt. In het derde kwartaal wordt gestart met de productie van de diesels. De nieuwe Lancia is direct afgeleid van de Chrysler 300, en dat betekent dus dat die ook gebruik kan maken van de nieuwe achttraps automaat, die de vijftraps vervangt in de vernieuwde Chrysler.
Marchionne gaat nog een stapje verder door bij de productiestart van de nieuwe 300 de wens uit te spreken dat ook een grote Alfa Romeo in de Brampton-fabriek kan worden geproduceerd. Daar wordt niet zo'n haast mee gemaakt als met de Lancia. Over de opvolger van de 166 is nog niet bekend. Maar een achterwielaangedreven model met V6-motor, zal door Alfa-liefhebbers met gejuich worden onthaald. Of dat ook geldt voor een in Canada geproduceerde auto, is nog maar de vraag.