AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Chinese Panda-kloon verboden in Europa
54
Een rechtbank in Turijn besloot vorige week dat een Chinese auto die gebouwd wordt door het merk Great Wall niet in Europa geïmporteerd mag worden. Het model, de GWPeri, lijkt volgens de rechter te veel op de Fiat Panda, zo bericht het vakblad Automotive News.
Fiat klaagde Great Wall in zowel Italië als in China aan. Het doel van de rechtszaak was om de GWPeri uit de EU en China te weren. De aantijging van Fiat tegen Great Wall was dat zij met hun auto de Panda hebben gekloond. De uitspraak van de rechter in Italië was dat de GWPeri, op de voorkant na, identiek is aan de Fiat Panda.
Great Wall moet nu een boete van 15.000 euro betalen voor de eerste GWPeri die in Europa wordt geïmporteerd. Mochten de Chinezen daarna nog meer Peri's op Europees grondgebied zetten, dan wordt de boete 50.000 euro per auto. Great Wall is het niet eens met de uitspraak en zal in hoger beroep gaan. De uitkomst van de rechtszaak in China is op dit moment nog niet bekend. Begin dit jaar startte het Chinese merk met de verkoop van de GWPeri op hun thuismarkt. De Fiat Panda wordt overigens niet verkocht in China.
Lees ook
Nieuws
Voor slechts €230 maakt Skoda alsnog een soort Scout van je Octavia
Nieuws
Bewoners Zandvoort leiden verkeer om de tuin met trucje in Google Maps
Nieuws
Toyota boekt verkooprecord in Europa
Test: Kia Sportage - minder keus, maar meer kracht.
Nieuws