Chinese merken verkopen steeds meer brandstofauto’s in Europa: BYD gaat PHEV’s hier bouwen

Dan maar zo

BYD Seal U DM-i

De keuze van de EU om importheffingen op louter elektrische auto’s uit China in te voeren, krijgt een onbedoeld gevolg wat zich steeds duidelijker aftekent. Grote Chinese autobouwers richten zich simpelweg meer op de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor, en blijken daarin best succesvol.

Met name SAIC (van MG) en BYD blijken succesvol in het verschuiven van de focus van EV’s naar andere, meer traditionele aandrijfvormen in Europa. Beide bedrijven leveren wereldwijd genoeg hybrides, plug-in hybrides en benzineauto’s om op dat vlak snel keuzes te kunnen maken, en dat pakt volgens Bloomberg en Automotive News Europe goed uit. Op basis van cijfers van Dataforce concluderen die media dat Chinese merken in het afgelopen kwartaal meer auto’s dan ooit verkochten in Europa, en dat terwijl de hoeveelheid verkochte EV’s voor deze merken op z’n best gelijk blijft. Zo zou het totale aandeel van de EV’s in de verkopen van Chinese merken zijn teruggelopen naar 30 procent. Nog altijd flink meer dan de 15,2 procent die voor alle merken samen geldt (Q1 2025, ACEA), maar ook het kleinste aandeel voor deze merken sinds 2020.

Dat de Chinese merken steeds meer niet-elektrische auto’s verkopen, komt onder meer doordat de Europese invoerheffingen, bedoeld om de Europese markt te beschermen tegen een ‘invasie’ van Chinese merken die mogelijk door de Chinese overheid worden gesteund, alleen voor EV’s gelden. Dit nadeel is voor SAIC groter dan voor BYD, omdat voor SAIC een veel hoger tarief geldt dan voor BYD.

Er speelt voor beide bedrijven echter nog iets, en dat is dat de Europese consument in het algemeen minder trek heeft in EV’s dan een (paar) jaar geleden. Of beter gezegd: er is meer onzekerheid en de groei op dit vlak remt wat af. Dit komt nu mooi samen met het probleem van de importheffingen en maakt het nog aantrekkelijker voor de Chinezen om ‘dan maar’ in te zetten op hybride-modellen als de BYD Seal U DMi en de MG3 Hybrid+.

Bouwen in Europa

Voor BYD betekent deze realiteit zelfs dat het andere keuzes gaat maken in de Europese fabrieken waaraan het merk werkt. Aanvankelijk zouden deze fabrieken alleen EV’s gaan bouwen, uiteraard als effectief middel tegen de importheffingen die hier juist voor die voertuigcategorie gelden.  BYD Executive Vice President Stella Li stelt nu volgens Automotive News echter da terin Hongarije en Turkije ook PHEV’s zullen worden gebouwd, met als aanleiding de enorme populariteit van met name de Seal U PHEV. Dat was in maart zelfs de populairste plug-in hybride van Europa.

PRIVATE LEASE BYD

Lezersreacties (59)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.