'Chinese auto's pas over 20 jaar succes in Europa'
Dat meldt vakblad Automotive. De woorden worden opgetekend uit de mond van Shi Qingke, topman van Great Wall, tijdens het Global Automotive Forum in Chengdu, China. Volgens hem moeten Chinese fabrikanten nog veel tijd en middelen investeren om in 'ontwikkelde' landen een positie te kunnen verwerven. Op dit moment hebben de autobouwers hun handen vol aan de thuismarkt, waar nog steeds veel groei is te behalen. "Er valt daarom nog veel te behalen buiten China. Maar voorlopig zijn we er nog niet klaar voor, al investeren wij als Great Wall steeds meer in export", aldus Qingke. Op dit moment wordt slechts vijf procent van de Chinese auto's geëxporteerd.
Volgens Geely-topman Li Shufu zijn Chinese fabrikanten nog te bescheiden als het gaat om de kwaliteit van hun producten. Daar ligt volgens de bazen van de grote Chinese merken de focus voor de komende jaren. "We moeten van groot naar goed, van volumeproducten naar innovaters", zegt Dongfeng-topman Zhu Fushou.
"Om succes te hebben op andere markten, moeten onze producten verbeteren en moeten we onze merken sterker maken. Om dat te kunnen realiseren moet de hele Chinese auto-industrie geüpgrade worden en de overcapaciteit moet eruit gehaald worden door middel van consolidatie. Nu worden de auto's die onder joint ventures verkocht worden kwalitatief beter en winnen marktaandeel ten opzichte van de binnenlandse merken (bijna alle automerken hebben joint ventures in China, red). Die trend moet gestopt worden. We moeten trotser worden op onze eigen producten", besluit hij.