Chinese auto-import Europa meer dan verdubbeld

MG en BYD, maar ook Tesla

MG 4 Electric X-Power

Hoewel er inmiddels iets van weerstand merkbaar is en de Europese Unie een onderzoek start naar mogelijke oneerlijke concurrentie zit de import van Chinese auto’s nog altijd stevig in de lift. Héél stevig, mogen we wel stellen.

Volgens Bloomberg werden er in in september in totaal 91.000 elektrische en deels elektrische auto’s van China naar Europa verscheept. Dat is een stijging van maar liefst 107 procent ten opzichte van september 2022, ofwel meer dan een verdubbeling. De Chinese Passenger Car Association keek bij het samenstellen van deze cijfers overigens wel puur naar de hoeveelheid auto’s die van China naar Europa gingen. Het land van herkomst van het automerk in kwestie werd niet meegenomen, wat ook verklaart waarom Tesla met 30.566 exemplaren de grootste exporteur van ‘Chinese’ auto’s naar Europa was. In Shanghai wordt de Tesla Model 3 voor de Europese markt gemaakt en tot voor kort gold dat ook voor de erg populaire Model Y.

Andere grote spelers in de Chinese export naar Europa zijn BYD en SAIC, waarbij laatstgenoemde verantwoordelijk is voor de auto’s van het merk MG. De Europese Commissie kondigde in september juist een onderzoek aan naar mogelijke ‘dumping’ door Chinese autofabrikanten. Ze is bang dat de prijzen van Chinese auto’s in Europa kunstmatig laag worden gehouden door Chinese subsidies, zodat er oneerlijke concurrentie met automerken uit andere werelddelen zou ontstaan.

Lezersreacties (86)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.