China klaagt over Amerikaanse subsidie op Amerikaanse elektrische auto's
Klacht ingediend bij WTO
China is bepaald niet te spreken over het financiële voordeel dat de Amerikaanse overheid zijn inwoners geeft als ze in het eigen land een elektrische auto van Amerikaanse makelij kopen. China heeft inmiddels een klacht ingediend bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO).
Het Chinese ministerie van Handel schrijft dat het een klacht heeft ingediend bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Volgens het ministerie doet het dat om 'de belangen van Chinese bedrijven op het gebied van elektrische auto's veilig te stellen'. Valt er wat te beschermen? Volgens China wel. In de Verenigde Staten krijg je financieel voordeel als je een in de VS geproduceerde EV koopt en dus niet als je er een van Chinese makelij aanschaft. Het Chinese ministerie van Handel vindt dat niet eerlijk.
Het ministerie pleit voor een eerlijke concurrentieomgeving en bestempelt het Amerikaanse subsidiebeleid als 'discriminerend'. 'De uitsluiting van producten van andere WTO-leden heeft de eerlijke concurrentie verstoord, de mondiale keten en toeleveringsketen van de nieuwe energievoertuigenindustrie ernstig ontwricht en de WTO-regels zoals nationale behandeling geschonden', aldus de Chinezen. 'China is daar resoluut tegen.' Het Chinese ministerie van Handel wil dat het 'discriminerende beleid onmiddellijk wordt gecorrigeerd' teneinde de stabiliteit in de internationale markt te herstellen.
Er is op automobiel vlak meer Amerikaans beleid waar China bezwaren tegen heeft. Zo heeft de VS eind februari aangekondigd te gaan onderzoeken of in China gebouwde 'connected' auto's een veiligheidsrisico vormen. Daar zegt het ministerie van Handel het volgende over: 'China heeft kennisgenomen van de situatie. De Verenigde Staten gebruiken de ‘nationale veiligheid’ als excuus om de export van Chinese auto’s te belemmeren; China spreekt hierover ernstige bezorgdheid uit. De afgelopen jaren hebben de Verenigde Staten hoge tarieven opgelegd aan Chinese auto's, de deelname aan overheidsopdrachten beperkt en een discriminerend subsidiebeleid ingevoerd. Nu is de VS van plan non-tarifaire belemmeringen op te werpen onder de vlag van de nationale veiligheid. Dit zal de wereldeconomie ontwrichten. De verstoring van de toeleveringsketen en die van de auto-industrie zelf zullen ook de belangen van de Amerikaanse consumenten schaden. De ontwikkeling van de Chinese elektrische-auto-industrie heeft een positieve bijdrage geleverd aan de groene transformatie van de mondiale auto-industrie en de reactie op de klimaatverandering. China dringt er bij de Verenigde Staten op aan de marktprincipes te respecteren en een gelijk speelveld te creëren voor bedrijven uit alle landen.'