Chevrolet Corvette ZR1X: met dik 1.250 pk de bruutste Corvette ooit!
De allerbruutste
De Chevrolet Corvette is er al in diverse varianten, de een nog sterker dan de ander. Maar er kan er maar één de sterkste zijn. Dit is de Chevrolet Corvette ZR1X. Dat is meer een hypercar dan een supercar!
Wie bij Chevrolet gaat winkelen voor een Corvette, heeft aan keuzemogelijkheden geen gebrek. De 'Vette is er als bijna 500 pk sterke Stingray, als 670 pk krachtige Z06 én als E-Ray. Die Corvette E-Ray is niet alleen de eerste hybride Corvette ooit, is dankzij vierwielaandrijving ook nog eens met afstand de snelste. Tot nu. Chevrolet combineert de primitieve oerkracht van de ZR1 met de elektrohulp en de vierwielaandrijving van de E-Ray. Het resultaat is deze machtige Chevrolet Corvette ZR1X. ZR1X dus, en niet 'Zora'.
De Chevrolet Corvette ZR1X heeft een V8 met twee turbo's die 1.079 pk en 1.123 Nm opwekt. Dat vermogen zou de ZR1X met afstand al de sterkste 'Vette ooit maken. Maar er is meer. Op de vooras zit ook nog eens een 189 pk en 200 Nm sterke elektromotor. Het resultaat is een welhaast kolderieke vierwielaangedreven Corvette met een systeemvermogen van maar liefst 1.267 pk. Daarmee is hij ongeveer twee keer zo sterk als de E-Ray met 654 pk.
Chevrolet Corvette.
Die enorme bak aan vermogen helpt de Chevrolet Corvette ZR1X naar verwachting van de fabrikant in minder dan 2 tellen vanuit stilstand naar een snelheid van 97 k/h (60 mph). De quarter mile legt de top-'Vette in minder dan 9 seconden af. De E-Ray die tot voor kort de snelste Corvette was, ramt zich vanuit stilstand in 2,5 seconden naar een snelheid van 97 km/h en legt de quarter mile in 10,5 tellen af. De batterij meet net als in de E-Ray 1,9 kWh, al is het bruikbare (netto) deel ervan groter. Hoe groot precies, laat Chevrolet in het midden.
De absoluut dikste Corvette ooit heeft een Endurance-modus gericht op het rijden van veel rondjes op het circuit en heeft daarnaast een heuse Qualifying-modus én een Push-to-Pass-stand. Wie Push to Pass inschakelt, krijgt de beschikking over het volle vermogen. Chevrolet geeft de ZR1X verder extra heftige remmerij. Verder komt de Corvette ZR1X in 'reguliere' vorm, en met ZTK Performance Package. Wie voor die laatste optie gaat, krijgt een nog straffer afgesteld exemplaar, compleet met Michelin Pilot Cup 2R-banden. Het extreem heftige vleugel- en spoilerwerk dat in het ZTK Performance Package zit, is in de vorm van het Carbon Aero-pakket ook naar een 'standaard ZR1X' te brengen. Het spoilerwerk levert in totaal tot wel 544 kilo aan neerwaartse druk op.
Om de keuze nóg lastiger te maken: de Corvette ZR1X is er als coupé én als Convertible.