Caramba! De Seat Tango

Caramba! De Seat Tango
Caramba! De Seat Tango!Het belooft op de IAA in Frankfurt pas écht leuk te worden op de Seat-stand. Want daar staat de Tango, een studie voor een bloedlinke tweezitter.

Hij lijkt klein en dat is de Tango ook. Want met z'n lengte van 3,69 m is hij 15 cm korter dan een Ibiza - een serieus compact autootje dus. Alhoewel, autootje, 't zit 'm weer eens niet in de lengte. De andere getallen van de Tango zijn namelijk alles behalve klein: cilinderinhoud is 1781 cc, het vermogen is 180 pk, de top is 235 km/h en op 100 zit je al in 7 tellen.
De Tango heeft geen dak en de leren bekleding is daarom van een waterbestendig type. In het interieur kom je een aantal buizen tegen die onderdeel zijn van het chassis. Dat gegeven doet ons heel sterk denken aan nóg zo'n open bakkie: de Opel Speedster. Dat is oneerbiedig gezegd ook een chassis met een carrosserie eromheen. Onder de carrosserie zit een veiligheidskooi verwerkt, die direct is afgeleid van de kooien die in World Rally Cars te vinden is, dus die kan wel tegen een stootje. Seat noemt de Tango 'puur en minimalistisch', maar daar kunnen we het niet helemaal mee eens zijn. Tuurlijk, hij heeft geen dak, nauwelijks bagageruimte en amper vering, maar moet u 'ns opletten wat Seat uit de kast gehaald heeft voor bijvoorbeeld de koplampen. Dat zijn Xenon-lampen, die bewegingen van het stuur volgen. De mistverlichting is een cirkel van leds om de koplampen heen. De lampen passen de felheid aan aan de omstandigheden. Da's dus wél hightech.Hoe nu verder met deze Tango? Hij is straks in Frankfurt te zien, maar wij zouden er bij Seat op aan willen dringen dat er nu eindelijk eens zoiets op de markt komt. We hebben de laatste jaren zo ontzettend veel leuke proto's gezien, dat het er nu maar 'ns van moet komen.
(Damiaan Hage)

PRIVATE LEASE Seat

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.