Canadese Ford-fabriek krijgt V8-pick-ups in plaats van EV’s

Meer geld en meer banen

Ford F-serie Super Duty

De plannen voor Fords fabriekscomplex in het Canadese Oakville zijn ietwat gewijzigd. In plaats van elektrische cross-overs rollen er straks gigantische Super Duty-pick-ups van de band, wat zowel de productie van het aantal V8-motoren als het aantal banen in de fabriek ten goede komt.

Als je één concreet voorbeeld wilt van de veranderende ambities rondom EV’s, is dit vanaf nu vermoedelijk het beste verhaal. Het draait allemaal om Fords fabriek in Oakville, Ontario, Canada. In 2023 werd met veel bombarie aangekondigd dat dit Oakville Assembly Complex zou worden omgetoverd in de Oakville Electric Vehicle Complex. Ford zou dik 1,2 miljard investeren om de fabriek klaar te stomen voor de elektrische toekomst, en in Oakville een elektrische cross-over met drie zitrijen in grote aantallen gaan bouwen.

Het gaat net even anders. De ‘Electric Vehicle Complex’-plannen zijn geschrapt en in plaats daarvan gaat Oakville zich bezighouden met de nachtmerrie van iedereen die de groene transitie een warm hart toedraagt: ‘Heavy Duty’-pick-up trucks. Gigantische pick-ups dus, die bij Ford als Super Duty op de prijslijst staan en nadrukkelijk zijn bedoeld om gigantische lasten mee te sleuren. De ombouw van de Oakville-fabriek voor de bouw van deze trucks kost 3 miljard dollar, maar levert ook wat op. 1.800 Canadese banen, bijvoorbeeld, volgens Ford 400 méér dan nodig zou zijn geweest voor de EV-productie. De nabijgelegen Windsor Engine Complex-fabriek, door de bocht in de grens overigens net ten zuíden van het Amerikaanse Detroit, krijgt er ook nog 150 banen bij. Hier worden de V8 motoren gemaakt die in Oakville op de truck-frames worden geschroefd, en daarvan zijn er ineens uiteraard aanzienlijk meer nodig. De Super Duty-productie in Oakville moet in 2026 van start gaan en voegt 100.000 jaarlijkse productieplaatsen toe. Dat is nodig, want de bestaande Super Duty-fabrieken in Ohio en Kentucky draaien op maximale capaciteit.

Die elektrische cross-over komt er volgens Ford trouwens nog steeds, alleen weten we nog niet waar en wanneer de productie begint. Ford heeft wel een mooie manier gevonden om het rouwende EV-publiek te troosten: met de stijgende productie van pick-ups levert geld op, ter financiering van Fords elektrische plannen. Laat ze maar spinnen, daar in Detroit.

PRIVATE LEASE Ford

Lezersreacties (179)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.