BYD domineert Chinese autoverkopen, Model Y populairste EV
Wat rijdt men eigenlijk in China?
Er zijn steeds meer elektrische modellen van Chinese merken in Nederland en Europa te koop. Maar wat kopen de Chinezen eigenlijk zelf? Vooral Tesla's Model Y, maar het is het Chinese BYD dat de verkooplijsten in zijn thuisland domineert. En niet alleen wat volledig elektrische auto's betreft.
Uit cijfers van Jato blijkt dat BYD in het eerste halfjaar van dit jaar in China de meeste nieuwe auto's registreerde. Het schopt daarbij Volkswagen van de troon dat de afgelopen jaren veelal aan de leiding stond. In de eerste zes maanden van 2023 werden in China maar liefst 1.191.410 nieuwe personenauto's van BYD gekentekend. Dat waren er maar liefst 548.204 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. BYD noteert een groei van 85 procent en claimt een fors marktaandeel van maar liefst 11 procent. Volkswagen staat op plek met 967.149 geregistreerde auto's in het eerste halfjaar van 2023. Voor Nederlandse begrippen natuurlijk een enorm aantal, maar het waren er wel 8 procent minder dan in het eerste halfjaar van 2022 (1.051.569 stuks).
Toyota sluit aan op plek drie, gevolgd door de Chinese autobouwers Changan en Geely. Honda eindigt op de zesde plaats. Chery sluit aan op positie zeven, gevolgd door Tesla op acht. GAC staat nipt boven Audi dat de top 10 afsluit.
Meest geregistreerde merken in China (jan-juni 2023)
Merk | Jan-juni 2023 | % verschil t.o.v. jan-juni 2022 | Marktaandeel | |
1 | BYD | 1.191.410 | +85,23 % | 10,57 % |
2 | Volkswagen | 967.149 | -8,03 % | 8,58 % |
3 | Toyota | 811.574 | -8,62 % | 7,20 % |
4 | Changan | 583.755 | +16,99 % | 5,18 % |
5 | Geely | 521.777 | +13,82 % | 4,63 % |
6 | Honda | 516.910 | -25,24 % | 4,59 % |
7 | Chery | 515.246 | +47,99 % | 4,57 % |
8 | Tesla | 476.539 | +61,67 % | 4,23 % |
9 | GAC | 399.291 | +45,27 % | 3,54 % |
10 | Audi | 294.709 | +6,21 % | 2,62 % |
Van de Tesla Model Y zijn het eerste halfjaar van 2023 de meeste nieuwe exemplaren in China gekentekend. De Tesla was goed voor ruim 316.000 registraties en een marktaandeel van 2,81 procent. Verder is BYD de absolute koning van de modellen-top-10. Zo vinden we de als EV of als plug-in leverbare BYD Qin - de kleinere broer van de Han - op plek twee, de Yuan Plus - bij ons bekend als de Atto 3 - op plaats drie en de Song Plus (de kleinere broer van de Tang) op vier. De elektrische Dolphin die ook in Nederland leverbaar is, staat op de zevende positie. De Nissan Sylphy wringt zich tussen de BYD's en staat op plaats zes. Ook de Tesla Model 3 doet het behoorlijk goed en staat op plek zeven. De posities acht en negen zijn voor hier twee onbekende Volkswagens: de Lavida en de Sagitar. De Camry van Toyota sluit de modellen-top-10 af.
Meest geregistreerde modellen in China (jan-juni 2023)
Merk | Model | Jan-juni 2023 | % verschil t.o.v. jan-juni 2022 | Marktaandeel | |
1 | Tesla | Model Y | 316.564 | +76,81 % | 2,81% |
2 | BYD | Qin | 215.773 | +47,05 % | 1,91% |
3 | BYD | Yuan Plus | 197.825 | +260,69 % | 1,76% |
4 | BYD | Song Plus | 184.212 | - % | 1,63% |
5 | Nissan | Sylphy | 179.771 | -21,25 % | 1,60% |
6 | BYD | Dolphin | 162.848 | +178,31 % | 1,45% |
7 | Tesla | Model 3 | 159.975 | +38,25 % | 1,42% |
8 | Volkswagen | Lavida | 142.812 | -12,26 % | 1,27% |
9 | Volkswagen | Sagitar | 118.051 | +2,76 % | 1,05% |
10 | Toyota | Camry | 108.740 | -17,31 % | 0,96% |
Elektrische auto's: meest geregistreerde merken in China (jan-juni 2023)
Hoewel de Model Y afgelopen halfjaar de meest geregistreerde nieuwe personenauto in China was, zette BYD in zijn totaliteit de meeste nieuwe EV's op kenteken. Maar liefst 1.191.410 batterij-BYD's vonden in het eerste halfjaar van dit jaar een Chinese eigenaar en daarmee was het goed voor een derde van de EV-markt. Tesla staat met 476.539 gekentekende auto's op plek twee. Verder zijn het - met uitzondering van Volkswagen - enkel Chinese merken in deze top 10.
Merk | Jan-juni 2023 | % verschil t.o.v. jan-juni 2022 | Marktaandeel | |
1 | BYD | 1.191.410 | +86,70 % | 33,35 % |
2 | Tesla | 476.539 | +61,67 % | 13,34 % |
3 | GAC | 213.961 | +109,09 % | 5,99 % |
4 | Li Auto | 139.117 | +130,31 % | 3,89 % |
6 | MG | 121.963 | +322,95 % | 3,41 % |
8 | Changan | 101.378 | +45,07 % | 2,84 % |
5 | Wuling | 96.638 | -56,52 % | 2,71 % |
7 | Geely | 62.947 | +244,10 % | 1,76 % |
9 | Volkswagen | 60.063 | -25,37 % | 1,68 % |
10 | Nio | 55.770 | +6,64 % | 1,56 % |
Meest geregistreerde elektrische auto's in China (jan-juni 2023)
De Tesla Model Y was de meest geregistreerde nieuwe personenauto in China en was afgelopen halfjaar in China logischerwijs dus ook de populairste nieuwe elektrische auto van het land. In de top 10 van meest geregistreerde nieuwe modellen domineert BYD ook de ranglijst van meest gekentekende EV's in China. Maar liefst zes modellen staan in de top 10: van de elektrische versies van de Qin en de Song Plus, de Yuan Plus (Atto 3), Dolphin, Han en de kleine nieuwe Seagull staan er allemaal in. Verder doet GAC het met achtereenvolgens de Aion S en Aion Y heel behoorlijk.
Merk | Model | Jan-juni 2023 | % verschil t.o.v. jan-juni 2022 | Marktaandeel | |
1 | Tesla | Model Y | 316.564 | +76,81 % | 8,86 % |
2 | BYD | Qin | 215.773 | +47,05 % | 6,04 % |
3 | BYD | Yuan Plus | 197.825 | +260,69 % | 5,54 % |
4 | BYD | Song Plus | 184.212 | - % | 5,16 % |
5 | BYD | Dolphin | 162.848 | +178,31 % | 4,56 % |
6 | Tesla | Model 3 | 159.975 | +38,25 % | 4,48 % |
7 | GAC | Aion S | 114.599 | +187,04 % | 3,21 % |
8 | BYD | Han | 96.031 | -1,23 % | 2,69 % |
9 | GAC | Aion Y | 91.009 | +105,66 % | 2,55 % |
10 | BYD | Seagull | 38.805 | - % | 1,09 % |