Brussel voortaan één grote 30 km/h-zone
Uitzondering op grote toegangswegen
In de stad Brussel én de achttien omringende deelgemeentes mag je per dit jaar nog maar maximaal 30 km/h rijden. Auto’s, bussen en vrachtwagens mogen alleen op de grote toegangswegen nog 50 en heel soms 70 km/h rijden.
De nieuwe maximumsnelheid moet het Hoofdstedelijk Gewest volgens de Belgische overheid veiliger, stiller en minder vies maken. Elk jaar wordt het verkeer een vijftigtal personen fataal: veel meer dan het aantal dodelijke slachtoffers in Nederlandse steden. Dat zou rap minder kunnen worden wanneer er niet sneller dan 30 km/h wordt gereden, hoopt de Brusselse regering. Ze noemt buitenlandse succesverhalen met dalingen van een kwart tot bijna een derde.
Niet alleen de lagere maximumsnelheid moet bijdragen aan verbetering. De Belgen proberen de vaart er ook uit te krijgen door bomen te planten en verkeersdrempels neer te leggen. Ieder jaar wordt een tiende van de stad zo heringericht. Voorlopig wordt er coulant opgetreden door de politie. Er komen ook niet per se meer flitspalen of controles.
Nu is Brussel, dat 1,2 miljoen inwoners telt, nog een echte autostad. Maar dat is voorzichtig aan het veranderen. Vooral sinds de coronacrisis wint de fiets er terrein. Ook de fietser moet zich echter aan de nieuwe snelheidslimiet houden. Dat geldt tevens voor gebruikers van de speedpedelecs en de in België populaire (maar in Nederland verboden) elektrische steps.
Milieuzone Wallonië
Het instellen van de lagere maximumsnelheid is niet de eerste maatregel waarmee de Belgen opzien baren. Men wil namelijk van het hele gewest Wallonië een milieuzone maken. Dat werd afgelopen jaar bekend. Stapsgewijs zijn er in Wallonië steeds minder oudere auto's welkom. Per 2023 moet de eerste fase van dit plan van kracht gaan. Dat betreft benzine- en dieselauto’s van voor 1996. In de jaren die volgen, worden de normen telkens aangescherpt.