AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Brandstofbesparing bij Mazda
15
Groene innovaties doen langzamerhand hun intrede bij alle automerken. Nu gaat ook Mazda voor de bijl, met de introductie van een high-tech diesel en een geavanceerd start-/stop-systeem.
Het Smart Idle Stop System (SISS) verschilt van andere start/stop-systemen, doordat er al voor dat de motor ronddraait in één van de cilinders een kleine hoeveelheid brandstof ingespoten en ontstoken wordt. Hierdoor wordt de startmotor ontlast en slaat de benzinemotor volgens Mazda twee maal zo snel (in 0,35 seconden) aan dan met de start/stopsystemen van andere fabrikanten waarbij de startmotor er alleen voor staat om de krukas in beweging te brengen. Volgens Mazda draagt deze methode bij aan een grotere brandstofbesparing (naast de besparing die al wordt gerealiseerd doordat de motor niet draait tijdens het wachten voor een rood verkeerslicht).
Het andere nieuws is een geheel nieuwe 2,2-liter turbodiesel voor de Mazda 6. Deze diesel mobiliseert 185 pk en 400 Nm en verbruikt 5,6 liter per 100 kilometer. Een eveneens nieuw roetfilter is standaard.Tot slot gebruikt Mazda voortaan nieuwe lijmtechnieken, die het gebruik van kunstharsen met 20 tot 30 procent terugdringen. Daardoor daalt het leeggewicht van de auto's, waardoor ook de CO2-uitstoot verder daalt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
De basisversie van de Mazda 6e is de versie die je wilt - Back to Basics
Nieuws
Mazda 6e: elektrische middenklasser met 479 km bereik voor 45 mille
Dit is de Mazda 6e: volledig elektrisch met achterwielaandrijving
Achtergrond
SUV of stationwagon: occasionprijzen Mazda 6 versus CX-5
Nieuws