Brandstofbesparing bij Mazda

Mazda 6 CiTD
Groene innovaties doen langzamerhand hun intrede bij alle automerken. Nu gaat ook Mazda voor de bijl, met de introductie van een high-tech diesel en een geavanceerd start-/stop-systeem.
Het Smart Idle Stop System (SISS) verschilt van andere start/stop-systemen, doordat er al voor dat de motor ronddraait in één van de cilinders een kleine hoeveelheid brandstof ingespoten en ontstoken wordt. Hierdoor wordt de startmotor ontlast en slaat de benzinemotor volgens Mazda twee maal zo snel (in 0,35 seconden) aan dan met de start/stopsystemen van andere fabrikanten waarbij de startmotor er alleen voor staat om de krukas in beweging te brengen. Volgens Mazda draagt deze methode bij aan een grotere brandstofbesparing (naast de besparing die al wordt gerealiseerd doordat de motor niet draait tijdens het wachten voor een rood verkeerslicht).
Het andere nieuws is een geheel nieuwe 2,2-liter turbodiesel voor de Mazda 6. Deze diesel mobiliseert 185 pk en 400 Nm en verbruikt 5,6 liter per 100 kilometer. Een eveneens nieuw roetfilter is standaard.
Tot slot gebruikt Mazda voortaan nieuwe lijmtechnieken, die het gebruik van kunstharsen met 20 tot 30 procent terugdringen. Daardoor daalt het leeggewicht van de auto's, waardoor ook de CO2-uitstoot verder daalt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.