BMW Z4 vernieuwd, ook M-versie komt

BMW Z4 M Roadster
BMW Z4 M RoadsterBMW Z4 M RoadsterBMW Z4 M RoadsterBMW Z4 M RoadsterBMW Z4 M RoadsterBMW Z4 M RoadsterBMW Z4 M RoadsterBMW Z4BMW Z4BMW Z4BMW Z4BMW Z4BMW Z4BMW Z4
BMW heeft de Z4 gefacelift. In het vernieuwde model wordt ook een aantal vernieuwde motoren gepresenteerd en de langverwachte Z4 M Roadster maakt zijn opwachting.
BMW heeft de Z4 gefacelift. In het vernieuwde model wordt ook een aantal vernieuwde motoren gepresenteerd en de langverwachte Z4 M Roadster maakt zijn opwachting.
De meest spectaculaire vernieuwing in het programma van de BMW Z4 is de komst van de M Roadster. Volgend jaar januari maakt dat model zijn showdebuut in Detroit en niet lang daarna wordt hij bij de Nederlandse dealers verwacht. De Z4 M Roadster is voorzien van een 3,2-liter zescilinder lijnmotor met een vermogen van 343 pk en een maximaal koppel van 365 Nm. Dezelfde motor doet dienst in de M3. De Z4 kan er in 5,0 seconden mee van 0 naar 100; de tussensprint in de vierde versnelling van 80 naar 120 gaat in eenzelfde tijd. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
Het uiterlijk van de M Roaster onderscheidt zich van de andere Z4's door een grote luchtinlaat onder de voorbumper; die is zo vormgegeven dat de Z4 optisch breder lijkt. De M Roadster staat op 18 inch wielen. Aan de achterkant eisen vier uitlaten de aandacht op.
In het interieur zijn er natuurlijk een speciale M pookknop, stuurwiel en sportstoelen. Verder is er rijkelijk gebruikgemaakt van leder en worden de inzittenden verwelkomd door aluminium dorpelplaten met het M-logo.
Breder achterwerk
Alle Z4's hebben uiterlijke wijzigingen gekregen. Aan de voorzijde zijn er nieuw vormgegeven luchtinlaten en de koplampen hebben een iets andere vorm gekregen. Een opvallend detail zijn de mislampen. Die zijn niet meer rond maar hebben een rechthoekige vorm gekregen. Ze zitten onopvallend weggewerkt in de voorbumper.
Aan de achterkant zijn de achterlichten de belangrijkste wijziging. Volgens BMW harmoniëren die nu beter met de vorm van het derde remlicht en werken ze samen met een licht gewijzigde achterbumper mee aan een optisch breder achterwerk.
De M Roadster is de onbetwiste aanvoerder van het Z4-programma. De basismotor is de 2,0 viercilinder die als vanouds 150 pk en 200 Nm trekkracht levert. De minste Z4 gaat in 8,2 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid blijft hangen op 220 km/u.  De 2,2-liter wordt vervangen door de 2,5-liter zescilinder die ook in de 523i wordt geleverd. Die motor levert 177 pk en brengt de Z4 in 7,1 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid is 229 km/u.
De tweede 2,5-liter zescilinder voor de Z4 is een 218 pk sterk. Die motor kennen we al uit de 325i en 525i. Daarmee haalt de roadster een top van 240 km/u en de sprint van 0 naar 100 gaat in 6,5 seconden.
Tot slot is er een nieuwe 3,0-liter motor die de oude met 231 pk vervangt. Voortaan verdedigt de 3,0-liter met 265 pk de linie. De motor kan maximaal 315 Nm trekkracht leveren en de sprint van 0 naar 100 gaat in 5,7 seconden. Voor de tussensprint van 80 naar 120 geeft BMW 6,5 seconden op; niet eens zo veel trager dan de M Roadster. De topsnelheid van de Z3 3,0si is afgeregeld op 250 km/u.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.