BMW Z4
Bij BMW was het zo langzamerhand een prestigezaak om de opvolger van de Z3 te ontdoen van het vrouwelijk imago. De eerste rij-impressie met de Z4 bevestigt dat dat is gelukt.
BMW haalde de internationale pers naar Portugal om de eerste rij-indrukken op te doen met de Z4. Hoewel we in het begin niet zo positief waren over het uiterlijk van de nieuwe roadster, komen we daarop nu terug. Kennelijk hebben we bij de BMW Z4 te maken met zo'n model dat je na verloop van tijd steeds mooier gaat vinden en dat uiteindelijk een klassieker in de dop blijkt te zijn.
Hoewel de Z4 ook leverbaar zal zijn de 192 pk sterke 2,5-litermotor waren er in
We reden met met Z4 met standaard onderstel (op verzoek monteert BMW een sportieve versie). Al snel komen we tot de conclusie dat het normale onderstel meer dan voldoende is om zowel de rustige rijder als de vlotter ingestelde bestuurder tevreden te stellen. Sterker: het is top. Vering en demping zijn aan de stevige kant, maar het past goed bij deze auto. Alleen mensen die alleeen maar van flink doorrijden houden zouden zo'n sportonderstel kunnen waarderen. In alle andere gevallen bent u met de standaardafstelling prima bediend.
De Z4 kan worden uitgerust met een sequentiële SMG-transmissie. Niet dat je met de vijf- (2.5i) of zesbak (3.0i) slecht af bent. Hoe het exacte uitrustingsniveau er voor de Hollandse Z4's uit gaat zien, is nog niet bekend, maar beschikbaar zijn in ieder geval zaken als ASC (stabiliteitscontrole), DDC (Dynamic Drive Control, voor 'alertere' motorreacties), DSC (Dynamic Stability Control), DTC (Dynamic Traction Control).
BMW verwacht dat de 2.5i rond 46.000 euro gaat kosten en er op het prijskaartje van de 3.0 rond € 56.000 komt te staan. De Z4 zal volgend voorjaar bij de dealers staan.
De complete rij-impressie treft u aan in AutoWeek no. 43 van 16 oktober.