BMW trapt EV-offensief 'Neue Klasse' af met twee modellen

3-serie-achtige en sportieve SUV

BMW i4 en iX Oliver Zipse

Onder de noemer 'Neue Klasse' verschijnen er vanaf 2025 volledig elektrische BMW's op een schaalbaar en puur voor EV's bestemd platform. Dat het begint met een 3-serie-achtige, was al bekend. Er komt echter ook vanaf het begin een 'sportieve SUV' bij.

Waar BMW nu nog bij diverse modellen voor een breed scala aan verschillende aandrijfvormen gaat, zal ook BMW in de nabije toekomst meer gaan inzetten op puur elektrische modellen. Dat doet het met een nieuw schaalbaar platform, waarop auto's verschijnen die het onder de noemer 'Neue Klasse' schaart. Het dedicated EV-platform debuteert bij een 'auto in het 3-serie-segment', zo werd in mei al bekend. Die blijkt direct een broertje te krijgen.

In 2025 wordt het startschot gegeven met een compacte elektrische sedan (mogelijk i3) en daarnaast schuift BMW dan een volledig elektrische sportieve SUV naar voren. Dat maakt topman Oliver Zipse bekend bij de presentatie van de nieuwste kwartaalcijfers. Meer details over deze nieuwkomers laat Zipse nog niet los. Wel heeft hij hoge verwachtingen van de Neue Klasse: "Aan het eind van dit decennium zal de Neue Klasse goed zijn voor de helft van onze verkopen." BMW zet daarvoor onder meer in op goedkopere accu's.

BMW heeft momenteel met de iX M60 al een sportieve elektrische SUV in het aanbod, maar de nieuwkomer wordt waarschijnlijk een maatje kleiner. De compacte elektrische sedan bindt ongetwijfeld de strijd aan met de Tesla Model 3, maar ook met de nog in nevelen gehulde elektrische alternatieven van Mercedes-Benz en Audi voor respectievelijk de C-klasse en de A4. Een auto die het middensegment tegen die tijd nog wel deelt met de i4, maar daar waarschijnlijk gaandeweg ook het stokje van over zal nemen.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.