BMW stopt met ‘gesture control’

'Spraakcommando's en touchscreen maken gebaren overbodig'

BMW Panoramic iDrive

BMW lanceerde op de CES in Las Vegas zijn nieuwe generatie iDrive, dat op de IAA moet debuteren in de Neue Klasse. Het nieuwe systeem betekent wel het einde voor BMW’s gesture control, waarmee je door middel van handgebaren commando’s kon uitvoeren.

BMW’s nieuwe iDrive neemt definitief afscheid van de bekende draaiknop, die werd geïntroduceerd op de E60 5-serie, alweer bijna 25 jaar geleden. Deze vonden we al niet meer in de kleine BMW-modellen als de X1 en de 2-serie. Maar de grote modellen hadden hem nog wel, tot de nieuwe i7 aan toe. Maar vanaf eind dit jaar is dat over en ook de gefacelifte 5- en 7-serie krijgen tegen die tijd het nieuwe systeem zonder knop. Dit ten gunste van een uitgebreid touchscreen met shortcuts en enkele fysieke knoppen op het stuur. Maar de bekende knop is niet het enige wat verdwijnt. Gesture control, waarmee je met gebaren het volume harder kon zetten of een telefoongesprek kon weigeren, is binnenkort ook passé.

 

BMW Panoramic iDrive

BMW's nieuwe iDrive krijgt een breed HUD op de voorruit.

“Dit was een prima technologie, tussen volwaardig touchscreen en enkel knopgebruik in. Maar we konden zien dat het gebruik exponentieel afnam”, verklaart Lorenz Makeschin, hoofd van UI/UX-ontwikkeling bij BMW, in gesprek met AutoWeek.  “We kunnen anoniem data verzamelen van honderdduizenden BMW-gebruikers zodat we een goed beeld hebben van hoe het in de praktijk gebruikt wordt. We lanceerden het zo’n tien jaar terug en toen werd het intensief gebruikt. Het toenmalige iDrive was voor 80 procent gebaseerd op de controller met een klein beetje touchscreen-gebruik. Gesture control was daar een mooie toevoeging op. Het touchscreen was ook lastiger bereikbaar dan in de nieuwe modellen. We zien deze techniek ook niet meer als up-to-date.” Wel kijkt BMW net als andere merken naar AR-toepassingen waarin handbewegingen in combinatie met (bijvoorbeeld) een AR-bril een rol kunnen spelen, maar dat zit nog in de conceptfase.

 

De G11 7-serie had als eerste gesture control.

 

BMW Neue klasse krijgt als eerste model het nieuwe iDrive

Het nieuwste iDrive-concept bestaat onder meer uit iets dat de Duitsers 'BMW Panoramic Vision' noemen. Dat is feitelijk een head-up display dat zijn informatie projecteert op een dunne zwarte strook die aan de onderzijde van de voorruit tussen de A-stijlen zit. De informatie is niet alleen zichtbaar voor de bestuurder, maar voor alle inzittenden. In feite vervangt dit het al dan niet digitale instrumentarium achter het stuurwiel. Onder meer de snelheid, de status van het accupakket en informatie over de klimaatregeling zijn erop af te lezen. De weergave in het midden en recht voor de bijrijder is aan te passen.

Het blijft niet bij een head-up display. De jongste iDrive omvat tevens wat de fabrikant het 'BMW 3D Head-Up Display' noemt. Dit is een head-up display met 3D-effect dat recht voor de neus van de bestuurder verschijnt. Hier tref je onder meer informatie over de te rijden route, maar ook over bijvoorbeeld de autonome rijmodus van de auto. Dit deel van het nieuwe iDrive-systeem is optioneel, Panoramic Drive is straks echter al standaard.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.