BMW: 'Rol voor waterstof bij Neue Klasse-modellen'

Brandstofcellen

BMW Vision Neue Klasse

BMW staat aan de vooravond van een belangrijk elektrisch hoofdstuk met zijn Neue Klasse. Zoals het BMW met zijn 'Power of Choice'-aanpak betaamt, wil het met die Neue Klasse niet op voorhand voor slechts één vorm van elektrisch rijden gaan.

BMW zet al de nodige stappen op het gebied van elektrisch rijden, maar in 2025 komt de grootste tot nu toe. Dan verschijnt de eerste BMW op het gloednieuwe, modulaire en puur voor EV's bestemde Neue Klasse-platform. Uiteraard is de insteek dat de elektrische BMW's op die basis hun stroom uit een met een laadkabel bij te laden accupakket krijgen, maar BMW ziet dat al jaren niet als de enige EV-optie. Het ziet namelijk ook behoorlijk potentie in brandstofcellen en dat vertaalt zich ook naar de Neue Klasse.

Volgens Automotive News verklaart topman Oliver Zipse dat waterstof zeker een rol kan gaan spelen bij de nieuwe generatie elektrische BMW's. "De Neue Klasse is uitstootvrij en niet enkel batterij-elektrisch. Dat betekent dat we ook waterstof-elektrische aandrijving voor ons zien bij de Neue Klasse", aldus Zipse. Het is volgens hem van belang om die optie op tafel te houden, want BMW zet zich op die manier qua aanpak 'af van de rest'. "Voor ons hoort waterstof er altijd bij als we het hebben over uitstootvrije auto's."

Het is geen grote verrassing dat ook de Neue Klasse aan de brandstofcel gaat, want Zipse noemde waterstof vorig jaar nog 'essentieel' bij het EV-offensief. Momenteel timmert BMW op dit gebied aan de weg met de iX5 Hydrogen, een iX5 die in plaats van een groot accupakket een van Toyota afkomstige brandstofcel heeft. Die heeft een totale actieradius van 504 kilometer en de waterstoftanks zijn in drie tot vier minuten weer te vullen. Onlangs reed AutoWeek met de BMW iX5 Hydrogen en een BMW iX naar München om te zien wat waterstof versus elektrisch qua reistijd uitmaakt.

Lezersreacties (328)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.