BMW Neue Klasse: cijfers en feiten

Sneller, verder, goedkoper

BMW Neue Klasse

De Neue Klasse wordt de nieuwe elektrische koers van BMW die alles anders gaat maken. Afgelopen maandag waren we te gast in de fabriek in Landshut, waar we onder de neue kap van de BMW Neue Klasse mochten gluren.

De Neue Klasse redde in de vroege jaren 60 BMW van de ondergang. Hoewel er nu allerminst sprake is van een dreigende ondergang moet het roer toch om, dus vond BMW zijn elektrische auto opnieuw uit. In 2023 kregen we op de IAA in München al een vooruitblik naar de nieuwe designlijn met de prachtige Vision Neue Klasse, inmiddels wordt de productielijn in Hongarije klaargestoomd voor de eerste productie-Neue Klasse die eind dit jaar al op de weg verschijnt, een opvolger voor de iX3. Tijd voor BMW om zijn geheimen prijs te geven.

Nieuw accupakket

Wat gaat er precies veranderen? Je zou beter kunnen vragen wat niet. Om te beginnen komt er een nieuw, modulair accupakket. Waar BMW nu nog met prismacellen werkt, krijgt elke Neue Klasse ronde cellen. Daardoor kan het accupakket compacter worden samengesteld, wat de voluminetrische energiedichtheid met 20 procent verbetert. Verder stijgt zowel actieradius als laadsnelheid met 30 procent ten opzichte van de huidige, vijfde generatie EV-aandrijflijn van BMW. Een Neue Klasse kan straks in 10 minuten zo’n 300 km bijladen. De Neue Klasse werkt op 800 volt en het pakket maakt deel uit van de constructie, wat onder meer het zwaartepunt verlaagt. Dit accupakket is 'scalable' door het toevoegen van cellenrijen, waardoor het voor alle modellen in het gamma, ook de BMW M-modellen, kan en zal worden toegepast.

BMW Neue Klasse M

Voor de Neue Klasse heeft BMW de bestaande EESM (externally exited synchronous motor) doorontwikkeld. Hij is 10 procent lichter (maar toch steviger), heeft maar liefst 40 procent minder wrijvingsverlies en de productie is 20 procent goedkoper. Deze motor drijft de achterwielen aan en komt er in vier uitvoeringen, variërend van 200 tot 300 kW. Bij de xDrive-versies komt er bovendien een asynchroonmotor op de vooras, die er met 120 of 180 kW is. Dat beperkt de Neue Klasse niet tot 380 kW, want BMW heeft ook versies met drie en zelfs vier motoren op de planning staan, ongetwijfeld vooral in het M-programma.

BMW Vision Driving Experience

BMW

Belangrijk voor de Neue Klasse is de Heart of Joy. Dat klinkt als een roman van Danielle Steel, maar het is de nieuwe centrale regelunit waar we afgelopen maandag al over berichtte en die wordt getest in een 18.000 (nee, geen tikfout) Nm sterk prototype. Ook de regelunit voor de accu heeft een naam gekregen, al klinkt Energy Master een stuk minder romantisch dan Heart of Joy.

Revolutie

Als het merk bovengenoemde cijfers weet waar te maken, dan mag je de Neue Klasse gerust een kleine revolutie binnen het elektrische gamma van BMW noemen. Nog voor het einde van het jaar weten we of BMW de waarheid spreekt, want dan verschijnt de eerste Neue Klasse op de weg in de vorm van een iX3-opvolger.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (75)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.