BMW modeljaar 2006: 130i, 330d, 550i, 650i, 730Ld
Voor de BMW 1-serie is de komst van de 130i het grootste nieuws. Het nieuwe topmodel krijgt een 3,0-liter 6-cilinder lijnmotor met een vermogen van 265 pk en een maximaal koppel van 265 Nm. De 1-serie kan er in 6,2 seconden mee van 0 naar 100 en heeft een topsnelheid van 250 km/u. De 130i is te herkennen aan zijn 17 inch wielen en verchroomde lamellen in de BMW-nieren. De 130i kost 42.100 euro. Ook komt er voor de 1-serie het M Sportpakket. Dat bestaat uit onder meer een M-onderstel, wielen van 17 of 18 inch, een lederen stuurwiel en speciale voetsteunen.
Bij de 3-serie is de komst van de 330d het grootste spektakelstuk; die staat vanaf 50.700 euro in de prijslijst. De nieuwe diesel heeft een vermogen van 231 pk en heeft een koppel van liefst 500 Nm. De sprint van 0 naar 100 verloopt in 6,7 seconden en de topsnelheid bedraagt ook hier 250 km/u. Voor het gemiddelde verbruik geeft BMW 6,5 liter op 100 km op. Wat bescheidener is de 318d. Die heeft een 4-cilinder diesel met 122 pk en 280 Nm koppel. Hij kan in 10,6 seconden van 0 naar 100 en de maximum snelheid is 206 km/u. Het gemiddelde verbruik is een bescheiden 5,6 liter per 100 km. De 318d wisselt voor bedragen vanaf 38.400 euro van eigenaar.
540i en 550i erin, 545i eruit
De BMW 5-serie wordt aangevuld met de 540i. Die heeft een vermogen van 306 pk en een maximaal koppel van 390 Nm. Daarmee kan hij in 6,2 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. De 540i heeft gemiddeld per 100 km 11,0 liter brandstof nodig. Het model kost 67.200 euro. Ook nieuw is de 550i; met een vermogen van 367 pk en een maximale trekkracht van 490 Nm haalt ook deze BMW de 250 km/u en de sprint van 0 naar 100 gaat in 5,5 seconden. De 550i kost 82.200 euro. De komst van deze 2 nieuwe krachtbronnen betekent dat de 545i uit het programma wordt geschrapt. Voor de 6-serie geldt dat de 645Ci wordt geschrapt ten faveure van de 650i die in de prijslijst staat voor 104.500 euro; de cabrioletversie kost 115.800 euro.
Op dieselgebied wordt de 5-serie aangevuld met een vernieuwde 530d net als in de 3-serie levert deze motor een vermogen van 231 pk; voorheen was dat 218 pk. De 5-serie gaat met het nieuwe vermogen in 6,8 seconden mee van 0 naar 100 en haalt 250 km/u. De 530d komt er ook als 530xd; met 4-wielaandrijving via het zogeheten xDrive-systeem. De achterwielaangedreven 530d kost 59.500 euro en de versie met xDrive is 63.050 euro.
Diesel met lange wielbasis
Bij de 7-serie verschijnt de 730d ook als versie met lange wielbasis. De 730 Ld kost 93.500 euro. De 745d krijgt er pk's bij. Voortaan zijn dat er 330 en het maximale koppel gaat naat 750 Nm. Voorheen was dat 300 pk en 700 Nm. De 745d gaat voortaan in 6,6 seconden van 0 naar 100 en ook deze BMW haalt de 250 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt volgens de fabrikant 9,5 liter op 100 km. De vanafprijs van de 745d stijgt van 108.900 euro naar 110.700 euro.
Vanaf 1 oktober zullen alle diesels van BMW standaard zijn voorzien van een roetfilter. Ook wordt het mogelijk om gebruikte BMW's van een roetfilter te voorzien. BMW hoopt zo te bijdragen een aan schonere omgeving. Toch plaatsen de Beiers een kanttekening: "Personeneauto's zijn slechts verantwoordelijk voor 10 procent van de totale uitstoot van fijne deeltjes. Daarom verwachten wij dat er ook maatregelen worden genomen tegen andere verspreiders van fijne deeltjes zoals afvalverbrandings- en energiecentrales. Pas wanneer alle vervuilers zich aan de maatregelen houden, zal het mogelijk zijn om ook in de toekomst onder de zeer strenge normen te blijven."