'BMW meest stabiele autobouwer'
Stapje voor op concurrentie
Het nieuws wordt door persbureau Reuters naar buiten gebracht nadat de resultaten van BMW over het tweede kwartaal van 2018 openbaar zijn gemaakt. Het merk noteert een lagere winst, maar overtreft evengoed de verwachtingen en blijft bovendien positief over de komende, bijzonder ingewikkelde periode waarin de overgang naar de WLTP-meetcyclus voor uitstoot en verbruik forse kraters slaat in autoland. Eerder vandaag werd nog bekend dat onder meer Volkswagen – en dus BMW-concurrent Audi – daar problemen mee heeft, maar ook bij Mercedes' moederbedrijf Daimler kan de vlag nog niet uit. Verwachte problemen bij de certificering van modellen volgens deze methode en de dreigende importheffingen dwongen dat bedrijf in juni nog tot het geven van een winstwaarschuwing.
EBIT
Niets van dat alles bij BMW, dat z'n verwachtingen voor 2018 ongewijzigd in beeld houdt. Reuters zet de 'grote Duitse drie' tegenover elkaar in een vergelijking volgens de zogenaamde EBIT-maatstaf, de winst voor aftrek van rente en belastingen. Die waarde kwam bij BMW in het tweede kwartaal weliswaar lager uit door een grote hoeveelheid investeringen in elektrische en autonome voertuigen, maar ontsteeg met 2,74 miljard euro nog altijd de door analisten voorspelde 2,69 miljard. De stabiele vooruitzichten brengen analist Max Warburton van Bernstein Research tot de in de inleiding uitgelichte uitspraken.
Door met compleet gamma
BMW stelt dit jaar record-investeringen te doen om volop mee te blijven doen met de laatste ontwikkelingen. Dat betaalt zich nu al terug, want het merk belooft dat alle modellen ook na 1 september – als WLTP-goedkeuring verplicht wordt – gewoon leverbaar zullen zijn. Dat is in groot contrast met andere merken, die zich al gedwongen zagen om allerlei motorversies en zelfs complete modellen voortijdig uit het gamma te schrappen. Bij BMW is overigens wel de M3 geschrapt, maar dat komt wellicht doordat een nieuwe 3-serie klaarstaat en herkeuring niet meer de moeite is.
Een ander gebied waarop BMW z'n rivalen voorblijft, is die van de importheffingen. De tot voor kort altijd in het Amerikaanse Spartanburg geproduceerde X3 kreeg bijvoorbeeld onlangs een productieplaats in China, waarmee een importtarief van 40 procent werd ontweken. Ook de elektrische iX3 zal overigens in China worden gebouwd.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen