BMW M140i en M240i gepresenteerd
BMW breidt motorenlijst uit
De 326 pk sterke M135i en M235i - modellen die net onder de échte M's in het gamma staan - worden opgevolgd door de M140i en M240i, gewapend met een nieuwe 3.0-liter zes-in-lijn die het tot 340 pk en 430 Nm schopt.
De M140i met handgeschakelde zesbak weet een snelheid van 100 km/h in 4,8 tellen te bereiken. Met achttrapsautomaat is het klusje in 4,6 seconden geklaard. Een gemiddeld verbruik van 7,8 l/100 km met de handbak moet mogelijk zijn. De automaat is met 7.1/100 km een stuk zuiniger. Liever het vermogen op alle vier de wielen? Vink dan de optie xDrive aan op de bestellijst. De M140i met xDrive beschikt standaard over een achttrapsautomaat en verbruikt gemiddeld 7,4 l/100 km. In 4,4 tellen dendert hij naar een snelheid van 100 km/h.
Ook de M240i is optioneel met xDrive te krijgen. De Coupé doet de bekende 0-100-sprint in 4,8 seconden. Met automaat in 4,6 tellen. Het gemiddeld verbruik ligt op 7,8 l/100 km en 7,1 l/100 km met automaat. Uitgerust met xDrive rent de Coupé in 4,4 tellen naar de grens van 100 km/h. De M240i Cabriolet heeft er twee tienden langer voor nodig. Zonder xDrive is de dakloze 2-serie met 4,9 tellen eveneens geen trage jongen (met automaat 4,7 seconden).
De bovengenoemde spierbundels zijn niet de enige nieuwelingen. Zo heeft BMW een nieuwe 2.0-liter viercilinder benzinemotor klaargestoomd voor de 1- en 2-serie. Ze worden geleverd als 20i, 25i en 30i. De nieuwe 20i is in de 1-serie met 184 pk 7 pk krachtiger dan voorheen. De 220i had dit vermogen al. Ook de nieuwe 125i gaan er 7 pk op vooruit en leveren nu 224 pk. Nieuw zijn de 230i Coupé en Convertible, met 252 pk 7 pk krachtiger dan de 228i's die ze vervangen.