BMW M-topman: 'M2 wordt laatste M-model zonder elektrificatie'

Op weg naar stilte?

Spyshots BMW M2 Coupé

Voor BMW's M-divisie markeert de nieuwe M2 het einde van een tijdperk: het wordt namelijk het laatste verse M-model zonder een vorm van elektrische ondersteuning. Dat bevestigt Frank van Meel, de Nederlandse topman van BMW M, tegenover het Duitse Bimmertoday. Die stap komt niet als een grote verrassing.

De exacte technische specificaties van de nieuwe M2 zijn nog niet bekend, maar in ieder geval krijgt de sportieveling een zes-in-lijn onder de motorkap die de achterwielen aandrijft. Daar hoort geen vorm van elektrische ondersteuning, zoals een 48V mild-hybride systeem, bij. Het is echter de laatste keer dat BMW die technologie achterwege laat. "De M2 is de laatste M met puur een verbrandingsmotor en zonder elektrificatie zoals een 48-volt boordnet", zegt Van Meel. Die woorden laten aan duidelijkheid weinig te wensen over.

BMW M moet gezien de steeds strenger wordende uitstootnormen en het afscheid van de brandstofauto in 2035 ook wel. De M5 gaat het spits afbijten, want die krijgt een plug-in hybride aandrijflijn. De uitspraak van Van Meel betekent dat er naast die aandrijflijn geen variant van de nieuwe M5 op de markt komt zonder elektrificatie. Ook het nieuwe vlaggenschip van de M-divisie, de XM, wordt een plug-in hybride. Hoe krachtig de nieuwe M5 precies wordt is nog niet duidelijk, maar de XM krijgt in ieder geval 650 pk en 800 Nm koppel. In hetzelfde interview zegt Van Meel dat 'een nieuwe M-aandrijving meestal niet voor gebruik in slechts één voertuig' wordt ontwikkeld, dus dat belooft veel goeds.

Gaat de elektrificatie dan niet ten koste van een stukje beleving? Als het aan Van Meel ligt niet. In een eerder interview met AutoWeek waarschuwde hij dat auto's door elektrificatie en digitalisatie niet te kil moeten worden.

PRIVATE LEASE BMW