‘BMW komt met elektrisch instapmodel’
I3-achtige, maar niet i3-achtig
BMW komt naar verluidt met een spirituele opvolger van de i3. Een compact elektrisch instapmodel dus, maar dan zónder de controversiële styling van de i3.
Een BMW zonder controversieel ontwerp? Het lijkt tegenwoordig een onhaalbare kaart, maar volgens Automobilwoche is dat precies wat BMW wil. Ontwikkelingschef Frank Weber meldt tegenover het Duitse vakblad dat BMW nadenkt over wat de Duitsers zo mooi een ‘Einstiegsstromer’ noemen, een elektrisch instapmodel dus. “BMW moet zeker weer met een betaalbaar, compact model komen”, zou Weber hebben gezegd. “We vinden het belangrijk om klanten een goede toegang te bieden tot het merk BMW, en daarom wordt er nauwkeurig nagedacht over hoe zo’n instapmodel een onderdeel kan zijn van de Neue Klasse-modelfamilie”.
Die 'Neue Klasse' is een reeks elektrische modellen van een nieuwe generatie, op een nieuw en ‘dedicated’ elektrisch platform. Dat is anders dan hoe het merk de elektrische zaak nu aanpakt, namelijk met elektrische i-modellen op basis van bestaande platforms en doorgaans ook met gebruikmaking van bestaande carrosserieën en interieurs. De eerste productieauto uit de ‘Neue Klasse’ wordt in 2025 een 3-serie-achtige (mogelijk dus ook een i3, maar dan anders), de tweede een SUV. Later volgen er natuurlijk meer modellen, waaronder kennelijk een compacte hatchback. Zoals de ‘oude’ i3, waarvan BMW er tussen 2013 en 2022 250.000 verkocht. Die auto is geliefd bij velen, maar wordt volgens Weber tegelijkertijd niet door iedereen als een ‘echte’ BMW gezien. Dat moet het nieuwe compacte elektrische model anders gaan doen: wel compact, maar niet ‘raar’.
Zo’n compact model zit overigens onherroepelijk in het vaarwater van dat andere merk van BMW: Mini. Dat dit elkaar niet hoeft te bijten, is al vaak genoeg bewezen. Een Mini Countryman bestaat immers ook náást de technische identieke BMW X1, en BMW heeft ook nog altijd de (benzinegestookte) 1-serie in huis. Zoals Frank Weber zelf al aangeeft, is zo’n instapmodel voor het merk vooral een goede manier om klanten binnen te krijgen én te houden. Wie straks in de Neue Klasse-instapper rijdt, zal als het goed is immers ook eerder geneigd zijn om daarna over te stappen naar een groter een duurder model van hetzelfde merk.