AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

'BMW in Nederland populairste merk voor eerste auto'

Wat was jouw eerste auto?

BMW logo

Je eerste auto kopen, het is een moment dat je je leven niet meer vergeet. Misschien maakt(e) het merk je niet veel uit, maar kennelijk was er vorig jaar toch een merk met afstand het populairste: BMW.

We vallen maar meteen met de deur in huis met een grote kanttekening: het onderzoek waaruit dit blijkt, baseert zich op berichten op social media. Comparethemarket.com keek over heel 2020 welke merken het vaakst voorbijkwamen als een bericht over iemands eerste auto ging. Daar kwam BMW als winnaar uit rollen. In maar liefst 28,8 procent van de gevallen was de besproken eerste auto een BMW. Het is natuurlijk mogelijk dat mensen die een BMW kopen als eerste auto daar graag mee te koop lopen, maar toch is het verschil met de andere merken opvallend groot.

Op plaats twee staat namelijk Ford, met maar 6,6 procent. Een ander merk waarvan je kunt voorstellen dat er veel over gepost wordt als het om een eerste auto gaat, is Audi, maar die vinden we pas op de vijfde plek terug met 5,6 procent. BMW staat dus echt op eenzame hoogte.

De volledige top 10 vind je hieronder. Comparethemarket.com meldt dat Honda (2,6 procent), Seat (2,5 procent) en Hyundai (2,4 procent) nipt buiten de top 10 vielen.

MerkPercentage 'eerste-auto-posts' op social media in 2020
1BMW28.8%
2Ford6.6%
3Renault6.1%
4Toyota en Audi (gedeelde vierde plek)5.6%
5Volkswagen5.4%
6Peugeot5.2%
7Fiat4.5%
8Mazda3.8%
9Mini3.5%
10Volvo3.1%

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (107)

Reageren
Sub-reacties inklappen
GTIUpper
GTIUpper
  • 10
Denk dat de verzekering dan door paps of mams wordt betaald, gok dat anders echt niet te betalen is om een BMW te rijden (kopen is een ander verhaal).
JGS88
JGS88
  • 0
M'n eerste (in 2006 ofzo) was een 1990 3-series. Die had bij aanschaf 120k op de teller staan.
ajdenbutter
ajdenbutter
  • 2
Mijn eerste autootje was een Renault 9 van mijn vader. Familieprijsje en goed onderhouden dus ideaal voor een jonge jongen. Verder had ik natuurlijk wel wensen maar die pasten niet in mijn budget.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Ik was een Audi liefhebber maar voel mij de laatste jaren prima bij BMW. Het is de beleving vanuit de dealer en de wijze waarop ze met hun klanten omgaan die het verschiel maakt.
Lionbelfort
Lionbelfort
  • 7
In de jaren 70, mijn grotendeels tienerjaren, stonden BMW's bekend als sobere wat snellere auto's waar je een vermogen aan kwijt was als je wat luxe bij moest kopen, welke dan vaak ook nog als eerste storingen ging vertonen ook (bijv. centrale deurvergrendeling, schuifdak). Verder stonden de auto bekend als olieboten, na 100000 km dichten de klepsteelrubbers niet meer af (uitgedroogd) m.a.g. zwarte wolken bij het minste of geringste gasgeven. Verder reden er gebruikt, ca 4 a 5 jaar oud, veel mensen in rond, laten we het maar netjes omschrijven, van minder allooi. Ik was dan ook iemand welke als eerste auto nooit een BMW gewenst heeft, bij mij hingen de posters van Saab's en snelle Renault's en later Peugeot's aan de muur en die voorkeur is eigenlijk nooit gewijzigd.
Losange
Losange
  • 2
Waarom hierover berichten als je zelf al een kanttekening plaatst bij deze onzin? Opmerkelijk, want soms zie ik hier bepaalde berichten niet die nieuwswaardig zijn en elders wel te vinden zijn. Kwestie van keuzes maken als medium. Grote, landelijke nieuwsmedia laten zich ook te veel leiden door de socials. Onbegrijpelijk.
Anoniem
Anoniem
  • 9
Bescheiden Audi-rijders..? ? ? Of blijven ze liever onopgemerkt zo vlak voor hun eerste ramkraak? ?
Kminne
Kminne
  • 12
Wat een totaal nutteloos onderzoek. Nogal wiedus dat jonge patsertjes op dit soort media met hun dertiende-hands BMW staan te pronken.
S Vos
S Vos
  • 3
Fantastische auto's de BMW. Heb er een paar keer de 3-serie gereden.
Totdat ik deze 10 jaar geleden alweer privé ging rijden en de rekening kreeg, schrok ik toch wel Een onderhoudsbeurtje met wat remschijfjes kwam ik zo over de 1500 euro heen. Dat zal inmiddels wel weer hoger zijn. Dan maar iets minder "freude am fahren".
En toen een stapje terug gedaan naar Toyota. Ook zeer betrouwbaar en een plezierige rekening.
Slappe was
Slappe was
  • 5
Kan autoweek niet af en toe een polletje doen?
Wat was je eerste auto?
Hoeveel auto's heb je?
vul maar in.
Socialmedia is alleen voor een enkele doelgroep, dat kun je niet extrapoleren. Hoewel dat voor sociologen, antropologen en andere-logen wel wat zinnigs kan opleveren. Voorbeeld: In wat voor auto rijden mensen die niets mogen en kunnen beslissen omdat niemand ze serieus neemt behalve zij zelf. (Ergo waarin rijdt een twitteraar).
De uitkomsten van de voorgestelde pol zijn ook alleen representatief voor een selecte groep; Autoliefhebbers die hun mening spuien. Anders had je dit reaguursel niet gelezen.
Dikke Diesel
Dikke Diesel
  • 2
Mwah goede keus goede keus maar mijn eerst vehikel was een Benzke S124 230TE, oh was mis ik die wagen nog. Ik had em nooit weg moeten doen. Een poolwitte sportline, hele subtiele chroomrandjes, bijna onbeschadigd interieur. Ja dat was voor zijn tijd een ongekend fijne wagen, nu eigenlijk nog steeds mits goed onderhouden.
Maar een BMW als eerste kar? Tja dat zou bij mij dan een 5-serie touring 520i of 525 diesel zijn geweest. Als ik nu een BMW zou moeten kiezen uit de modernere generatie weer een 5-serie touring, blijft voor mij toch wel DE BMW eigenlijk, bepaalde 3-series vind ik ook heel mooi en een 740D eind jaren 90/begin 2000-der jaren is ook echt gewoon niet te versmaden ?
Bimmert
Bimmert
  • 4
De steekproef is niet aselect. Het kan namelijk zo zijn dat vooral mensen die een BMW als eerste auto kopen dat op social media plaatsen. Kortom, borrelpraat.
Bimmert
Bimmert
  • 5
Maar het is natuurlijk wel zo dat je eerste BMW ook gelijk je eerste echt auto is.
A7iv
A7iv
  • 4
Je bent 18 en je wilt een BMW. ik kan dat wel begrijpen.
Als je wat ouder word komt je erachter dat een auto aan meerdere eisen moet voldoen.
Baron Nu
Baron Nu
  • 2
Ik wilde ook graag een BMW. Groot geworden met een vader die een prachtige BMW 520 had. Maar toen ik in de BMW showroom kwam, haakte ik af. Als of het een gunst was dat je een BMW koopt.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Bimmert, je eerste BMW is je eerste echte auto. Geldt dat zelfs als je daarvoor een prachtige VW had? Daar geloof ik niks van ?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit wil dus zeggen dat BMWs relatief snel betaalbaar zijn voor jongeren.
=Snelle afschrijving.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nooit weer een BMW voor mij, alleen maar ellende
Autotjekind
Autotjekind
  • 1
Tsja, die jongeren willen meteen 'ook bij de grote horen' om zomaar even gek te zeggen. Maarja, kopen is inderdaad niet zo moeilijk. Dat ding goed rijdend houden is een andere koek.
V Tee
V Tee
  • 2
Hahahaahaaa, social media als maat ?
Hoe belachelijk kun je jezelf maken. Maar ergerlijker is: waarom hechten mensen daar geloof aan, wat op social media geplaatst wordt? Daar staat echt alleen nepnieuws, want alles is niet geauthoriseerd, niet gecontroleerd, iedereen kan schrijven wat ie wil. Ik hier ook immers... tjonge jonge jonge.
En weer doorscrollen.
GVF EXE
GVF EXE
  • 11
Ik lees iedereen wil een BMW. Hahaha wat een grap van de dag. Werkplaats sponsor ben je dan.
V Tee
V Tee
  • 1
Los daarvan maakt zelfs BMW wel een paar aardige modelletjes. Ze heel duur en desondanks zijn de goedkopere en kleinere modellen niet echt iets bijzonders, dat zijn de M modellen wel, maar dan praten we niet meer over de meest verkochte auto’s, zeker niet als eerste, die zijn veel te duur en ook nog eens onverzekerbaar duur voor mensen onder de 24 jaar... dus, geloofwaardig?
Njet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ben best wel fan van BMW, maar het was niet mijn eerste auto en zal ook niet mijn laatste zijn ben ik bang... misschien die op tweewielen als ik de 50 ben gepasseerd..?
Bimmert
Bimmert
  • 1
Covid21,
dat volgt er niet logisch uit, omdat je bijvoorbeeld niet weet hoe oud de auto's zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Zijn dan ook hele fijne wagens.
Fred Hache
Fred Hache
  • 2
We hebben het hier dus over oudere BMW's. Toen BMW's ook nog aantrekkelijk waren voor niet-visueel gehandicapten. Kan ik me goed voorstellen, was ook mijn droom en heb er later ook één gehad, maar mijn eerste auto was een Honda.
Don H
Don H
  • 1
Op social-media wordt hoofdzakelijk de vraag gesteld: welke van deze oude bmw's heeft de minste defecten, hoelang gaat zo'n automaat nog mee en wat vind je van deze Duitse import van 17 jaar met 50000 km?
Carpe
Carpe
  • 4
Als eerste auto is het even leuk, een BMW. Vervolgens loop je er op leeg en wordt je een fanatieke fanboy die zijn verlies niet toe kan geven of je koopt iets anders.
Carbon Runner
Carbon Runner
  • 3
Op dit onderzoek valt natuurlijk van alles op en aan te merken, maar op basis van eigen ervaring denk ik dat de conclusie wel klopt. Mijn 430 is mijn eerste BMW en ik heb nog nooit zoveel complimenten gehad over mijn auto. Van collega’s tot buren, van jong tot oud tot “bekentenissen” van ander-merk-rijders dat BMW ook hun favoriete merk is. Zelfs na 4 jaar, nu het eigenlijk een oud model begint te worden, nog steeds regelmatig. Deze week bijvoorbeeld nog kwam een monteur van Renault voor een service dingetje (waarvoor complimenten) voor onze 2e auto, maar hij had vooral interesse in mijn BMW. BMW is gewoon een heel populair merk.
FvG
FvG
  • 4
Neuh. Zelfs toen ik mijn rijbewijs haalde (1978) stonden vooral ouwe BMW's al bekend als auto's voor jochies met meer testosteron dan hersens. En in de geest van die tijd met opgekietelde motoren, overmaatse spoilers, brullende uitlaten en matzwart gekladderde motorkappen.
Mark 1160497
Mark 1160497
  • 2
Oops, dit bericht gaat niet goed vallen bij de concurrent (veelal van de Aziatische merken en dat ene Amerikaanse merk dat uitsluitend EV's verkoopt).
.
Zij doen er namelijk alles aan om BMW (en ook VAG) bij elke gelegenheid zwart te maken en tegelijkertijd promotie voor het eigen merk.
.
Waarschijnlijk hebben zij recent ook de reviews over de M3 en M4 gezien. Zoveel positief nieuws over BMW is dan ook moeilijk te verkroppen.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 3
Ik zou obv dit onderzoek eerder denken dat BMW-bezitters bovenmatig narcisten en/of opscheppers zijn. Past natuurlijk wel bij de smoelboekgeneratie die denkt dat de hele wereld om hen draait en dat de hele wereld dus moet weten wat ze uitspoken.
@lionbelfort
de BMW herkende je altijd als de berijder het gaspedaal liftte, dan kwam er weer zo'n oliewalm uit de uitlaat. Zo wist je voordat de remlichten aangingen al dat iemand snelheid ging midneren dus dat oliezuipenw as wel goed voor de verkeersveiligheid.
Skodarno
Skodarno
  • 0
De 1 serie is ook best populair volgens mij. De e46jes zijn nu wel passé, die zie je bijna niet meer.
RobG
RobG
  • 6
Dit bericht gaat over forum posts over de eerste auto. Waarom post je op een forum over je eerste auto? Omdat hij problemen geeft en je een oplossing zoekt. Heb je een betrouwbare eerste auto dan plaatst de gemiddelde eigenaar er niets over op internet.
.
Ik begrijp daarom erg goed dat BMW op 1 staat
Laurens G
Laurens G
  • 0
Niet echt een maatstaf dit onderzoek, jammer om te zien dat er zoveel 'likes' komen op zaken als olieboot en door paps en mams betaald. Kan uit eigen ervaring spreken dat ik ooit als vakkenvuller van 14jr een bmw voor ogen had. Het werd een 328i coupe E36 gevolgd door een E46 330i sedan en nu een 535i F11 Touring. Jammer die misgunning op een platform als dit te lezen, maar het strookt dan wel weer met de links plakkers op de snelwegen zodra ze een bmw in de spiegel zien...
pekkie v
pekkie v
  • 3
als ik de prietpraat op het internet mag geloven rijd meer dan de helft van Nederland in een karretje van meer dan 100k
botzz
botzz
  • 1
Ik wou toen ik mn rijbewijs had in 1999 ook graag een BMW (M3) als eerste auto, maar de werkelijkheid was, dat ik het met een VW Polo uit 1984 moest doen
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik dacht altijd dat als ik een Duitse auto zou moeten rijden een BMW zou nemen maar ja, die interieurs. Op de in het dashboard geramde tablet van 1 tot 8 na ziet het dashboard er nog net zo uit als in de jaren 80.
Madrettor
Madrettor
  • 1
Mijn eerste auto was geen BMW, maar dat was wel de auto, die ik eigenlijk wilde hebben. Een E21 320/6. Die kostten toen tweedehands 10.000 oud-Hollandse florijnen. En die had ik niet.
Aston
Aston
  • 0
Ik moet zelf nog mijn eerste auto aanschaffen en ik neig ook naar een tweedehands BMW 1 serie. Maar mijn vriendin vind het niets dus ik kijk ook verder.
FvG
FvG
  • 3
Mijn eerste auto was een Simca 1100 van 1,5 jaar oud. Gekocht bij de dealer voor 8500 gulden, met 38.000 km op de teller. Ik heb er 2 jaar mee gereden, toen heb ik de 1308GT van mijn vader overgenomen.
Maluch
Maluch
  • 3
Zonder rijervaring in een snelle BMW , velen zijn al om een boom gekruld. Mijn eerste autootje was een Fiat 850 met maar liefst 37 pk , bescheidenheid troef ...
FvG
FvG
  • 0
@PEKKIE V. Het zal wel meer dan 100k kilometers op de teller zijn.
Wood Duck
Wood Duck
  • 6
Je hebt mensen die graag pochen en er zijn er ook die het worst zal wezen wat anderen van hun keuze vinden. Ik behoor tot de laatste groep. Heb alle merken gereden en ze hebben allemaal hun pre's en contras. Er is er niet 1 perfekt. Ik kom uit een gezin van hardcore BMW-rijders. Kon mij geen enkele reet roesten wat ze van mijn 3ehands eenden vonden.
ak2
ak2
  • 2
Dit onderzoek is natuurlijk vrij zinloos, in de praktijk kies je eerder een Ford, Renault, Toyota of VW als eerste auto.
Wim Calant
Wim Calant
  • 7
Helaas zijn niet alle BMW's zo superieur . Ik moet met me helaas ook aansluiten met de steeds groeiende groep van non believers. Paar jaar terug de knoop doorgehakt om te gaan voor een 435i rwd. In het begin was ik wel wat onder de indruk van de machine vooral van de motor, ik kwam van een 177pk sterke diesel. Maar na een paar maand veranderde de stemming toch redelijk hard. Te veel rammels (en dit anno 2017 voor een premieum auto), te wazige besturing en slechte rechtuitstabiliteit voor zon sportieve auto en klap op de vuurpijl onn2020 na amper 40.000 km speling op onderdeel besturing met bonken tot gevolg. En wat me nog meeste ergerde de manier waarop de dealers het aanpakten (door gebrek aan steun van de invoerder).Meneer de problemen zijn gekend maar vallen buiten de garantie van 2j. Dit was ook mijn eerste "dikke" BMW maar zal ook mijn laatste worden, helaas de restwaarde valt wel dik tegen na 5j, geen vraag meer Meneer naar dikke motoren in België.
Wim Calant
Wim Calant
  • 0
En misschien nog aan toevoegen 300+ pk op de achterwielen is in bepaalde situaties ronduit gevaarlijk in de verkeerde handen. Gelukkig ben ik reeds tot de jaren van verstand gekomen maar in handen van onervaren bestuurders toch geen goed idee.
Betrue42
Betrue42
  • 1
Het onderzoek is gebaseerd op gegevens uit sociale media? Dat is dus zo ongeveer dezelfde methode die complotdenkers en antivaxers gebruiken. Dus gebaseerd op drijfzand. Maar je hebt altijd mensen die er in geloven, die er vanuit gaan dat Facebook de enige objectieve nieuwsbron is.
Henk 155
Henk 155
  • 1
Als puistenpuber wil je natturlijk stoer en zo, althans de meesten.
Mijn droomwagen was een nieuwe Triumph Spitfire midden jaren 70. Totdat ik er een moest kopen, het werd een Simca 1000 voor 250 gulden vol kippengaas en oude kranten ? Nu zie je veruit de meeste jongeren rondtuffen in die private lease a segmentertjes. En een nieuwe BMW? Ach op de asociale media kan je roepen wat je wil, en photoshoppen wat je wil. Die 3 influenzers in dit land die daadwerkelijk daarvan kunnen leven zullen ongetwijfeld zo'n ding contant kunnen afrekenen. De rest van de schoolverlaters/starters begint ook in een 6e handsje net als iedereen.
Bimmert
Bimmert
  • 2
Ik denk dat mensen die als eerste auto een BMW kiezen ook bovengemiddeld om auto's geven, en actief zijn op internet om daarover te delen met anderen. Als je eerste auto een ouwe Jap is houdt je dat liever stil en interesseren auto's je allemaal niet zo.
Henk 155
Henk 155
  • 2
De hoofd reden dat ik nooit en te never duitse autos ga rijden is dat bovenstaande superioriteits gevoel.
Ruttie85
Ruttie85
  • 1
Bij mij idem. Wat een kortzichtigheid om je eigen liefhebberij tot norm te verheffen.
Banshee001
Banshee001
  • 1
Wat een prut 'onderzoek'. Gebaseerd op wat petjes figuren die met hun BMW op facebook pronken. De realiteit zal er heel anders uit zien, met name A, B segmenters.
Procenten zeggen ook niet zoveel, hoe betrouwbaar is de proef?
A7iv
A7iv
  • 1
'Als je eerste auto een ouwe Jap is houdt je dat liever stil en interesseren auto's je allemaal niet zo.'
Daar kun je ook zomaar een oude Fransoos/Koreaan/ voor invullen. en daarom mijn reactie hierop. Stigmatiserend en waarschijnlijk kenmerkend voor mensen die zelf een BMW rijden en neerkijken op de keuze van een ander. Niet netjes.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 1
@henk155
mijn 1e was ook een Simca 1000, maar dan wel de Rallye 1 versie . Gekocht voor fl. 800,- midden in de grote economische crisis van begin jaren '80. Keiharde bodem, maar toen na een jaar de 1e potentiële koper z'n duim tegen het achterscherm duwde ging ie er wel meteen dwars doorheen. Wat modelbouwboompjes (HO) erin gestopt, stul ouwe krant eroverheen gelijmd en modelbouwspuitbusje zwarte verf gebruikt om het geheel weer aanzien te geven . Leverde toch weer fl. 500,- bij de 2e geïnteresseerde .
@bimmert
nee, het zijn goedgelovige naïevelingen die echt denken dat een BMW iets bijzonders is. Aangepraat gebakken lucht dus. Koop je een goedkope Jap of Fransoos dan geef je aan verstandig te zijn: met je 1e auto moet je nl. eerst maar eens leren om auto te rijden. Het geslaagd zijn voor je rijexamen betekent nl. slechts dat je door mag gaan met rijlessen maar nu dan zonder instructeur . En dan is 'n goedkope eenvoudige FWD-auto gewoon de beste keus om mee te beginnen.
Henk 155
Henk 155
  • 1
FW TA, dat soort herinneringen aan je eerste voertuig zijn zoveel meer waard dan de duurste met geleend geld of van pappie gekregen nieuwe patser. Begin jaren 80 was het inderdaad niet leuk. Je leven proberen op te bouwen in zo'n tijd was niet eenvoudig. De huidige generatie schoolverlaters zal hetzelfde merken, de rest van je leven gebeuren de goede dingen altijd een jaartje later daardoor. Uiteindelijk komt het wel goed, die mooie auto, en in mijn geval verzameling Aprilia motoren, is er wel gekomen. En er is mogelijkheid om een klassieke Alfa te kopen. Niet dat ik me daardoor beter voel, het is maar een voorkeur en die is echt niet beter dan die van de buurman. Wel leuker maar dat is persoonlijk . Geniet van het merk of voertuig van je dromen maar voel je er niet beter door, uiteindelijk zijn het maar dooie spullen.
APT
APT
  • 1
Denk eerder dat mensen met een BMW dat sneller delen dan een Fiat oid. Overigens was dat bij mij andersom. Mijn Fiatje heb ik trots laten zien op o.a. m'n FB pagina maar m'n huidige BMW niet. Mis die Fiat dan ook nog steeds.
Bimmert
Bimmert
  • 1
FW,
een goedkope Japanner of Fransoos koop je omdat je weinig budget hebt. Dat veroordeel ik niet, maar doe niet dat dat uit liefhebberij is.
Aston
Aston
  • 0
@AK2 Ik vind VW relatief behoorlijk duur. Ik kan eigenlijk net zo goed een BMW kopen. VW Golf is behoorlijk populair, ook onder jongeren.
Bimmert
Bimmert
  • 1
August,
als dit een serieuze reactie is verklaart dat hier één en ander...
APT
APT
  • 4
@Bimmert; BMW en Alfa Romeo zijn merken waar ik net wat meer mee heb dan vele anderen. Echter ben ik gek op auto's van allerlei merken. Hierdoor zit ik ook in best wat groepen en het grote verschil tussen liefhebbers van bijvoorbeeld Citroën of Toyota en BMW is dat bijv. Een hele kale Saxo, AX, of een Starlet door de meeste daar ook gewaardeerd worden en niet alleen het 'dikke spul' zoals een Supra of SM. Bij BMW fora zie ik helaas dat het toch allemaal zo 'dik' mogelijk moet. Een E46 318 wordt rustig afgekraakt en als er enkele opties missen op bijv een E39 wordt deze weggehoond als zijnde crisisbak. De vele vooroordelen hebben zeg maar een basis die op waarheid berust is mij duidelijk geworden. Zonder alle BMW rijders over één kam te scheren want daar zitten ook ontzettend veel liefhebbers natuurlijk maar echt, ook een goedkope Fransoos of Japanner wordt geregeld uit liefhebberij gereden. Uiteraard het merendeel niet maar toch.
RulleBaas
RulleBaas
  • 1
Blijkbaar posten mensen die als eerste auto een BMW hebben daar gewoon veel vaker over op Sociale Media, zo van "kijk mij eens", en is de rest gewoon een stuk bescheidener. Als het percentage BMW's overigens lager is onder welke auto als tweede wordt aangeschaft, zegt dat ook wel iets over BMW's...
GLX
GLX
  • 1
Ik wilde ook graag een BMW als eerste auto, maar wel een jong gebruikte en dat was toen iets te gortig. Na eerst een jonge VW Golf TDI te hebben gereden en wat meer te gaan verdienen kwam de E46 320d in beeld. Dat werd de eerste. Heerlijke auto, oerdegelijk en persoonlijk vind ik het de mooiste 3 serie. Na een tweede 320d (toen een touring) volgenden uitstapjes naar Audi, Alfa, Volvo en weer Audi. Daarna toch maar weer BMW (inmiddels al weer de tweede na de laatste Audi). De zit, het sturen, het overall gevoel wat ik met en in een BMW heb klopt gewoon meer dan bij de andere auto’s die ik heb gereden. Kwestie van smaak. Echt Freude am Fahren wat mij betreft.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Apt,
de uitzonderingen die de regel bevestigen zullen er wel zijn natuurlijk. Maar mijn quasi serieuze eerste reactie was meer als tegengas voor anderen met onzinnige vaststellingen. Dat is blijkbaar gelukt
Tsaar
Tsaar
  • 2
Mijn eerste auto was een af getrapte Toyota Crown op gas. Twee keer bracht die de redding thuis dat de nieuwe Audi 100cc van mijn ouders hun in de steek liet.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Bimmert: als je eerste auto een ouwe japanner is dan heb je meer verstand en hoef je niet te pochen op sociale media omdat je geen bevestiging hoeft te zoeken bij andere posertjes. Het gebrek aan gaten in je portemonnee zorgt voor voldoende voldoening.
FW Ta 183 Huckebein I
FW Ta 183 Huckebein I
  • 1
@bimmert
wat ik bedoel te zeggen: bij een 1e auto kiezen veel mensen met hun verstand (mix van financiële mogelijkheden + realiteitszin dat je eerst maar eens echt moet leren rijden en dus ervaring op moet doen). Kiezen voor je gevoel (liefhebberij) kan je dan daarna altijd nog doen. Jong en onervaring in een RWD BMW stappen kan dan wel uit liefhebberij plaatsvinden maar lijkt mij vooral onverstandig.
Overigens: ook een liefhebber kan in een goedkope Jap of Fransoos terecht komen: zat jongeren die begonnen met een Civic of een Citroën (Saxo VTR of een luxeuze Xantia). Liefhebberij zit tussen de oren, niet tussen de wielen.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Yoghurt,
dat soort onzinnige vaststellingen bedoelde ik!
.
FW,
leuke theorieën, ieder heeft de zijne. Mijn eerste auto was een Renault 4. Ook leergeld mee betaald. Maar wel leuke herinneringen aan want eerste auto.
APT
APT
  • 1
@Bimmert; Snap 't idd wel. Draadjes als deze krijgen altijd wat vreemde reacties. Iets met hoge bomen en wind.
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 1
Mijn eerste auto was een caramelkleurige Ford Taunus 1.6L tweedeurs van tien jaar oud. Veel plezier van gehad en als er al eens wat mis mee was: onderdelen waren bijna gratis. Na een paar maanden zelf overgeschilderd met kwast en rolletje, zwart en grijs, ongeveer zoals een Amerikaanse policecar. Het resultaat was best strak want bij de auto's van toen kon je overal nog netjes onder de rubbertjes verven als je die optilde ?
Nooit aandrang gehad om een BMW te kopen, hoewel veel van mijn vrienden dat wel deden, als ze niet voor een Manta gingen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Vreemd dat Mercedes nergens te zien is ... Een A klasse spreekt toch jong volk aan, dacht ik.
A7iv
A7iv
  • 0
Bimmert
'Je houdt dan liever stil'.
OK ik heb het nog even door een andere bril gelezen. Je kun dit op verschillende manieren interpreteren en misschien heb ik te snel geoordeeld. Je kunt dit zien als mensen die weinig met social media hebben, of mensen die weinig geven om een auto, zich schamen voor hun keuze en dan maar iets kiezen wat geen BMW is.
Dat laatste klopt dan weer niet voor Japanse auto's want die zijn tweedehands veelal duurder. Franse merken zijn wel goed betaalbaar maar kennen meer mankementen, zowel jong als oud.
Als je bedoelt dat jongeren die actief zijn op social media bovengemiddeld vaker een BMW kiezen als eerste 'droomauto', dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Mijn opmering sloeg op dat een BMW een typische rijdersauto is, en deels het merk een bepaalde aantrekkingskracht kent op een bepaalde soort mens. Of dat goed of slecht is moet ieder zelf uitmaken. Later bedenk je je dat ruimte, zuinigheid en kosten ook belangrijke criteria kunnen zijn.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Apt,
kan, de BMW 3 was iets van 11 jaar op rij de meest gewilde occasion van Europa meen ik, en dan gaat het dus niet enkel over jeugd maar marktbreed.
W van der Veer
W van der Veer
  • 0
Ik was zo'n jongen die op de vrije middag Rotterdam afstruinde om folders (destijds catalogi) los te praten. Mijn vader kreeg daardoor van tijd tot tijd vertegenwoordigers aan de deur. Stel je de extase voor van een witte MG TD op je 21ste jaar om mee het vertegenwoordigerspad op te gaan. 50.000 km mee gereden in 2 jaar. Na een paar weken in mijn kraag gevat en de MG Car Club ingeronseld. Dat was eind 1957. Nog steeds actief lid met mijn 12de MG. Tijd voor een sociologische studie rond de eerste auto.
Dikke Diesel
Dikke Diesel
  • 0
Hmm nog even toevoegend op de reacties. BMW wordt aardig de grond in gestampt door deze genen......kan natuurlijk beetje jaloezie zijn maar dat is niet erg. Dat houdt je scherp als mens en waakzaam. Maar het is natuurlijk zeer regio gebonden. In Duitsland zullen (duhhhhhh!??? ) meer starkers een BMW of Benz onder de kont krijgen/hebben dan in Spanje.....in Italië zullen veel starters een leuke Fiat of Alfa betrekken als eerste kar dan mensen in Zweden, die op hun beurt het geluk hebben meteen te mogen beginnen in de grote station klasse! Haha, van 240 tot laatste V90 het is allemaal geen straf! Kijk zo ist dan ook he
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ja het nieuwe design is absoluut spraakmakend maar over het algemeen wordt er niet vaak positief over BMW of hun berijders gesproken. In het licht van 'je eerste auto' verstand komt met de jaren en dat zie je bij een merk als BMW ook heel duidelijk.
Senor la Gaita
Senor la Gaita
  • 0
Vrij negatief gezever over BMW in dit draadje.
.
Een knappe e46 is leuk als beginnend bestuurder, iig beter dan een onderstuurde Audi A4 uit die bouwjaren,
Fred 5359827
Fred 5359827
  • 0
Mijn eerste auto was ook een BMW. Een 2002Tii en ik heb als ik er over nadenk later geen strakker en fijner sturende auto meer gehad.
Eigenlijk best grappig, omdat ik als " arme" student 4 eisen aan mijn eerste auto stelde. Hij moest 1 op 10 lopen, max. 1000 kg wegen, makkelijk 180 halen en niet meer dan 2000 gulden kosten.
Gr
Fred
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik heb nooit een BMW gehad. Zegt me helemaal niet zoveel, net als andere Europese merken. Mijn eerste auto was een Mazda 323, en nu heb ik een Toyota, Mazda en Lexus. De kans is 0% dat ik ooit een BMW showroom binnenwandel. Ze zullen vast prima zijn, maar ik heb er gewoon niks mee.
A7iv
A7iv
  • 1
Een oudere BMW kopen is één, een oudere BMW rijdend houden is andere koek.
MadMarky
MadMarky
  • 0
@Harry Music maar daar zetten ze dan vervolgens niets over op social media, wat ik ook wel weer snap. Mijn eerste auto was een VW Polo en nog voor het social media tijdperk. Maar al had ik die nu dan ging ik er inderdaad niet mee op facebook en insta pronken ?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mag ik niet posten dat m'n BMW veel problemen heeft gehad en nooit weer zn auto wil,ook hier worden mijn berichten verwijderd door autoweek, slecht!
M3F80
M3F80
  • 0
Als ex Audi rijder en nu sinds 6 jaar BMW weet ik 1 ding zeker!
Audi kan nog wat leren van de betrouwbaarheid en dealer benadering van BMW.
Dit is premium en nette prijzen voor onderhoud, Audi is waanzin en nog veel storingen ook.
Voor mij dus absoluut BMW!
SuzukiWayofLife
SuzukiWayofLife
  • 1
Een aantal vrienden kochten na het behalen van hun rijbewijs een BMW, ik een Toyota.
Ik heb niets tegen BMW maar heb liever een Japanner, degelijk en betrouwbaar ??
August Julles
August Julles
  • 0
Bibbert: Een BMW is een auto gelijk alle andere , maar verbruikt wel meer , kost in onderhoud wel meer , en is minder betrouwbaar dan Jappen , en de bestuurders hebben een slechte naam .
Poor Joe
Poor Joe
  • 1
Oudere BMW's zaten mechanisch nog wel degelijk in elkaar, moderne BMW's daarentegen... Je betaalt er wel een "premium-prijs" voor, die totaal niet meer in verhouding tot het product staat. Mensen geloven graag in "gebakken lucht". Er zit dan ook veelal een luchtje aan.
Bimmert
Bimmert
  • 0
Toch staat BMW nu bovengemiddeld in de JD Powers 2021, boven een aantal Japanse merken. Zelf nu aan mijn tweede bezig, probleemloze auto's tot op heden. Naar mijn mening betaal je meer en krijg je meer. Of die meerprijs je waard is, is een persoonlijke afweging.
Bimmert
Bimmert
  • 1
Als ik dit topic zo lees denk ik aan de woorden van Jeremy Clarkson: "er is weinig dat mensen zo jaloers maakt als het parkeren van een nieuwe BMW op je oprit".