
'BMW in Nederland populairste merk voor eerste auto'
Wat was jouw eerste auto?
Je eerste auto kopen, het is een moment dat je je leven niet meer vergeet. Misschien maakt(e) het merk je niet veel uit, maar kennelijk was er vorig jaar toch een merk met afstand het populairste: BMW.
We vallen maar meteen met de deur in huis met een grote kanttekening: het onderzoek waaruit dit blijkt, baseert zich op berichten op social media. Comparethemarket.com keek over heel 2020 welke merken het vaakst voorbijkwamen als een bericht over iemands eerste auto ging. Daar kwam BMW als winnaar uit rollen. In maar liefst 28,8 procent van de gevallen was de besproken eerste auto een BMW. Het is natuurlijk mogelijk dat mensen die een BMW kopen als eerste auto daar graag mee te koop lopen, maar toch is het verschil met de andere merken opvallend groot.
Op plaats twee staat namelijk Ford, met maar 6,6 procent. Een ander merk waarvan je kunt voorstellen dat er veel over gepost wordt als het om een eerste auto gaat, is Audi, maar die vinden we pas op de vijfde plek terug met 5,6 procent. BMW staat dus echt op eenzame hoogte.
De volledige top 10 vind je hieronder. Comparethemarket.com meldt dat Honda (2,6 procent), Seat (2,5 procent) en Hyundai (2,4 procent) nipt buiten de top 10 vielen.
Merk | Percentage 'eerste-auto-posts' op social media in 2020 | |
1 | BMW | 28.8% |
2 | Ford | 6.6% |
3 | Renault | 6.1% |
4 | Toyota en Audi (gedeelde vierde plek) | 5.6% |
5 | Volkswagen | 5.4% |
6 | Peugeot | 5.2% |
7 | Fiat | 4.5% |
8 | Mazda | 3.8% |
9 | Mini | 3.5% |
10 | Volvo | 3.1% |
PRIVATE LEASE BMW
Had je deze auto's al gezien?

BMW 5-serie Touring 520i Executive * Panorama dak * Trekhaak * HIFI * Leder * Keyless entry *
- 2016
- 116.624 km

BMW 545e xDrive High Executive M-sport | Pano | Trekhaak elec. | Volledig leder 360 Camera, Stoel- en stuurverwarming
- 2022
- 81.081 km

BMW 3-serie Cabrio 330Ci - | YOUNGTIMER | LET OP AIRBAGLAMPJE BRAND
- 2003
- 247.634 km
Lees ook
Lezersreacties (107)
Reageren












Totdat ik deze 10 jaar geleden alweer privé ging rijden en de rekening kreeg, schrok ik toch wel Een onderhoudsbeurtje met wat remschijfjes kwam ik zo over de 1500 euro heen. Dat zal inmiddels wel weer hoger zijn. Dan maar iets minder "freude am fahren".
En toen een stapje terug gedaan naar Toyota. Ook zeer betrouwbaar en een plezierige rekening.


Wat was je eerste auto?
Hoeveel auto's heb je?
vul maar in.
Socialmedia is alleen voor een enkele doelgroep, dat kun je niet extrapoleren. Hoewel dat voor sociologen, antropologen en andere-logen wel wat zinnigs kan opleveren. Voorbeeld: In wat voor auto rijden mensen die niets mogen en kunnen beslissen omdat niemand ze serieus neemt behalve zij zelf. (Ergo waarin rijdt een twitteraar).
De uitkomsten van de voorgestelde pol zijn ook alleen representatief voor een selecte groep; Autoliefhebbers die hun mening spuien. Anders had je dit reaguursel niet gelezen.

Maar een BMW als eerste kar? Tja dat zou bij mij dan een 5-serie touring 520i of 525 diesel zijn geweest. Als ik nu een BMW zou moeten kiezen uit de modernere generatie weer een 5-serie touring, blijft voor mij toch wel DE BMW eigenlijk, bepaalde 3-series vind ik ook heel mooi en een 740D eind jaren 90/begin 2000-der jaren is ook echt gewoon niet te versmaden ?



Als je wat ouder word komt je erachter dat een auto aan meerdere eisen moet voldoen.




=Snelle afschrijving.



Hoe belachelijk kun je jezelf maken. Maar ergerlijker is: waarom hechten mensen daar geloof aan, wat op social media geplaatst wordt? Daar staat echt alleen nepnieuws, want alles is niet geauthoriseerd, niet gecontroleerd, iedereen kan schrijven wat ie wil. Ik hier ook immers... tjonge jonge jonge.
En weer doorscrollen.


Njet.


dat volgt er niet logisch uit, omdat je bijvoorbeeld niet weet hoe oud de auto's zijn.








.
Zij doen er namelijk alles aan om BMW (en ook VAG) bij elke gelegenheid zwart te maken en tegelijkertijd promotie voor het eigen merk.
.
Waarschijnlijk hebben zij recent ook de reviews over de M3 en M4 gezien. Zoveel positief nieuws over BMW is dan ook moeilijk te verkroppen.

@lionbelfort
de BMW herkende je altijd als de berijder het gaspedaal liftte, dan kwam er weer zo'n oliewalm uit de uitlaat. Zo wist je voordat de remlichten aangingen al dat iemand snelheid ging midneren dus dat oliezuipenw as wel goed voor de verkeersveiligheid.


.
Ik begrijp daarom erg goed dat BMW op 1 staat


















Mijn droomwagen was een nieuwe Triumph Spitfire midden jaren 70. Totdat ik er een moest kopen, het werd een Simca 1000 voor 250 gulden vol kippengaas en oude kranten ? Nu zie je veruit de meeste jongeren rondtuffen in die private lease a segmentertjes. En een nieuwe BMW? Ach op de asociale media kan je roepen wat je wil, en photoshoppen wat je wil. Die 3 influenzers in dit land die daadwerkelijk daarvan kunnen leven zullen ongetwijfeld zo'n ding contant kunnen afrekenen. De rest van de schoolverlaters/starters begint ook in een 6e handsje net als iedereen.




Procenten zeggen ook niet zoveel, hoe betrouwbaar is de proef?

Daar kun je ook zomaar een oude Fransoos/Koreaan/ voor invullen. en daarom mijn reactie hierop. Stigmatiserend en waarschijnlijk kenmerkend voor mensen die zelf een BMW rijden en neerkijken op de keuze van een ander. Niet netjes.

mijn 1e was ook een Simca 1000, maar dan wel de Rallye 1 versie . Gekocht voor fl. 800,- midden in de grote economische crisis van begin jaren '80. Keiharde bodem, maar toen na een jaar de 1e potentiële koper z'n duim tegen het achterscherm duwde ging ie er wel meteen dwars doorheen. Wat modelbouwboompjes (HO) erin gestopt, stul ouwe krant eroverheen gelijmd en modelbouwspuitbusje zwarte verf gebruikt om het geheel weer aanzien te geven . Leverde toch weer fl. 500,- bij de 2e geïnteresseerde .
@bimmert
nee, het zijn goedgelovige naïevelingen die echt denken dat een BMW iets bijzonders is. Aangepraat gebakken lucht dus. Koop je een goedkope Jap of Fransoos dan geef je aan verstandig te zijn: met je 1e auto moet je nl. eerst maar eens leren om auto te rijden. Het geslaagd zijn voor je rijexamen betekent nl. slechts dat je door mag gaan met rijlessen maar nu dan zonder instructeur . En dan is 'n goedkope eenvoudige FWD-auto gewoon de beste keus om mee te beginnen.




.
+1 ?

een goedkope Japanner of Fransoos koop je omdat je weinig budget hebt. Dat veroordeel ik niet, maar doe niet dat dat uit liefhebberij is.



als dit een serieuze reactie is verklaart dat hier één en ander...





de uitzonderingen die de regel bevestigen zullen er wel zijn natuurlijk. Maar mijn quasi serieuze eerste reactie was meer als tegengas voor anderen met onzinnige vaststellingen. Dat is blijkbaar gelukt



wat ik bedoel te zeggen: bij een 1e auto kiezen veel mensen met hun verstand (mix van financiële mogelijkheden + realiteitszin dat je eerst maar eens echt moet leren rijden en dus ervaring op moet doen). Kiezen voor je gevoel (liefhebberij) kan je dan daarna altijd nog doen. Jong en onervaring in een RWD BMW stappen kan dan wel uit liefhebberij plaatsvinden maar lijkt mij vooral onverstandig.
Overigens: ook een liefhebber kan in een goedkope Jap of Fransoos terecht komen: zat jongeren die begonnen met een Civic of een Citroën (Saxo VTR of een luxeuze Xantia). Liefhebberij zit tussen de oren, niet tussen de wielen.

dat soort onzinnige vaststellingen bedoelde ik!
.
FW,
leuke theorieën, ieder heeft de zijne. Mijn eerste auto was een Renault 4. Ook leergeld mee betaald. Maar wel leuke herinneringen aan want eerste auto.



Nooit aandrang gehad om een BMW te kopen, hoewel veel van mijn vrienden dat wel deden, als ze niet voor een Manta gingen.


'Je houdt dan liever stil'.
OK ik heb het nog even door een andere bril gelezen. Je kun dit op verschillende manieren interpreteren en misschien heb ik te snel geoordeeld. Je kunt dit zien als mensen die weinig met social media hebben, of mensen die weinig geven om een auto, zich schamen voor hun keuze en dan maar iets kiezen wat geen BMW is.
Dat laatste klopt dan weer niet voor Japanse auto's want die zijn tweedehands veelal duurder. Franse merken zijn wel goed betaalbaar maar kennen meer mankementen, zowel jong als oud.
Als je bedoelt dat jongeren die actief zijn op social media bovengemiddeld vaker een BMW kiezen als eerste 'droomauto', dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Mijn opmering sloeg op dat een BMW een typische rijdersauto is, en deels het merk een bepaalde aantrekkingskracht kent op een bepaalde soort mens. Of dat goed of slecht is moet ieder zelf uitmaken. Later bedenk je je dat ruimte, zuinigheid en kosten ook belangrijke criteria kunnen zijn.

kan, de BMW 3 was iets van 11 jaar op rij de meest gewilde occasion van Europa meen ik, en dan gaat het dus niet enkel over jeugd maar marktbreed.




.
Een knappe e46 is leuk als beginnend bestuurder, iig beter dan een onderstuurde Audi A4 uit die bouwjaren,

Eigenlijk best grappig, omdat ik als " arme" student 4 eisen aan mijn eerste auto stelde. Hij moest 1 op 10 lopen, max. 1000 kg wegen, makkelijk 180 halen en niet meer dan 2000 gulden kosten.
Gr
Fred


Ze zijn niet veranderd, maar niet meer alleen! ?






Audi kan nog wat leren van de betrouwbaarheid en dealer benadering van BMW.
Dit is premium en nette prijzen voor onderhoud, Audi is waanzin en nog veel storingen ook.
Voor mij dus absoluut BMW!

Ik heb niets tegen BMW maar heb liever een Japanner, degelijk en betrouwbaar ??





Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.