'BMW i5 wereldwijd goed voor zo'n 30 procent 5-serie-verkopen'
In Europa stuk groter
BMW verwacht dat de elektrische BMW i5 wereldwijd ongeveer 30 procent van de 5-serie-verkopen voor zijn rekening zal nemen. In Europa ligt dat aandeel vanzelfsprekend hoger.
In mei werd de nieuwe BMW 5-serie onthuld. Behalve benzineversies, dieselversies en hybrides hoorde er voor het eerst ook een volledig elektrische versie bij, die BMW i5 heet. Die i5 ziet er vanbuiten nagenoeg hetzelfde uit als elke andere 5-serie, maar heeft dus geen benzinemotor in het daardoor vrij lege en onbenutte vooronder.
Die BMW i5 zal wereldwijd goed zijn voor zo’n 30 procent van de verkopen van deze generatie van de 5-serie. Dat meldt Automotive News Europe althans, op basis van een niet nader omschreven BMW-woordvoerder. Bij dit aandeel gaat het over de gehele levensloop van deze editie van de ‘5’. Zo’n model gaat meestal een jaar of zeven tot acht mee, dus we hebben het over de periode tussen nu en grofweg 2030. In aanloop naar een uiteindelijk verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren verwachten we in die periode al een serieuze inkrimping van die verkopen. Hoewel dat niet met zoveel woorden wordt gezegd, lijkt het dus aannemelijk dat het aandeel van de i5 aan het einde van deze periode een stukje groter zal zijn dan direct aan het begin.
In Europa is het aandeel van de elektrische i5 direct al een stuk groter, meldt hetzelfde bericht. Voor ons werelddeel wordt gemikt op een verhouding van ongeveer 50-50 tussen de i5 en de reguliere 5-serie, die daarvoor meer verschillende aandrijfvormen aandraagt dan de i5. Behalve benzine- en dieselversies worden immers ook plug-in hybrides als reguliere 5-serie meegeteld. Van de i5 zijn er evengoed ook verschillende versies: hij is er nu al als 40 en als M60 en we verwachten naast nog meer versies ook nog een Touring.