BMW i5 vs. Mercedes-Benz EQE - Eerste Vergelijking

De tweede Mercedes-concurrent

BMW i5 Mercedes EQE vergelijking
BMW i5BMW i5Mercedes-Benz EQEMercedes-Benz EQEBMW i5 M60 xDriveBMW i5 M60 xDriveMercedes-AMG EQE 43 en 53 AMGMercedes-AMG EQE 43 en 53 AMG

De nieuwe BMW 5-serie is er niet alleen op benzine, als diesel en als plug-in, maar ook als volledig elektrische i5. In die vorm is de auto geen concurrent van de reguliere Mercedes E-klasse, maar van de Mercedes-Benz EQE.

We vergeleken de nieuwe BMW 5-serie al eens virtueel met zijn gedoodverfde en historische concurrent, de Mercedes-Benz E-klasse. Die is toevallig ook net vernieuwd, dus dat treft. Nu BMW een volledig elektrische i5 aanbiedt, heeft hetzelfde model inmiddels twee concurrenten bij Mercedes. Anders dan BMW levert dat merk immers doorgaans geen volledig elektrische aandrijflijnen in bestaande modellen – hoewel dat bij de EQA en EQB in feite wel het geval is. De EQE is echter een totaal andere auto dan de E-klasse en deelt daarmee slechts zijn segment en zijn sedan-indeling.

7 versies

Dat betekent dat we de i5 en de EQE alvast op papier tegenover elkaar kunnen zetten. Daarbij stuiten we meteen op een probleem, want Mercedes levert de EQE in een voor een EV ongekend groot aantal versies. Hij is er als 245 pk sterke EQE 300, 292 pk sterke EQE 350, even krachtige, maar wat spaarzamere EQE 350+, als EQE 350 4Matic met vierwielaandrijving, als 408 pk sterke EQE 500 én in twee AMG-smaken, te weten de 43 met 476, en de 53 met maar liefst 625 pk. Die laatste is er ook nog met een Dynamic Plus-pakket en heeft dan 687 pk en 1.000 Nm. Het totaal aantal motoren dat leverbaar is in de EQE komt daarmee op een bijna ongelofelijke zeven stuks.

Bij BMW kunnen ze daar vooralsnog niet tegenop, al zijn er wel vanaf het begin twee varianten van de i5. De voorlopige basisversie is de eDrive40 met 340 pk, aan de top staat de M60 met vierwielaandrijving en 601 pk. Om dit verhaal niet té onoverzichtelijk te maken, vergelijken we hier de basis- en de topmodellen met elkaar. We gaan uit van de BMW i5 eDrive40 en de Mercedes-Benz EQE 300, maar kijken ook naar de BMW i5 M60 en de Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+. Zónder Dynamic Plus-pakket, trouwens, want met 625 pk past die beter bij de M60. Liever een andere versie? Niet getreurd: in onze Carbase-Autovergelijker kun je naar hartenlust uitvoeringen en modelvarianten toevoegen en weghalen om zo tot jouw persoonlijke, unieke vergelijking te komen.

Techniek en prestaties

i5 eDrive40EQE 300i5 M60EQE 53
Aantal elektromotoren1122
Aandrijvingachterachtervoor+achtervoor+achter
Max. vermogen250 kW/340 pk180 kW/245 pk442 kW/601 pk505 kW/625 pk
Max. koppel430 Nm550 Nm820 Nm950 Nm
DC Laden205,0kW170,0kW205,0kW170,0kW
Accucapaciteit netto81,2 kWh89 kWh81,2 kWh90 kWh
Verbruik (WLTP, min.)16,0 kWh/100 km16,8 kWh/100 km18,5 kWh/100 km22,4 kWh/100 km
Actieradius WLTP582 km613 km516 km459 km
0-100 km/h6,0 s7,3 s3,8 s3,5 s
Topsnelheid*193 km/h210 km/h230 km/h220 km/h

BMW zuiniger

Wat valt er op bij het bestuderen van deze gegevens? Nou, allereerst dat de BMW nog niet is opgewassen tegen het accugeweld van de EQE. Die heeft minimaal 89 kWh aan boord, de BMW doet het met 81,2 kWh. In dezelfde categorie moeten we concluderen dat de BMW op papier energiezuiniger is, wat we gezien de gestroomlijnde en speciaal voor de EV ontwikkelde EQE-koets wel opmerkelijk mogen noemen. Op prijsgebied is de EQE vooralsnog in het voordeel, maar de kans is groot dat BMW later nog een variant toevoegt aan de onderzijde van het gamma. De voorlopige instapper is met 340 pk trouwens wel opvallend veel krachtiger dan de EQE 300. Een EQE 350 zou wat dat betreft passend zijn, al is de i5 dan nog krachtiger.

Afmetingen en gewichten

i5 eDrive40EQE 300i5 M60EQE 53
Lengte5.060 mm4.946 mm5.060 mm4.946 mm
Wielbasis2.995 mm3.120 mm2.995 mm3.120 mm
Breedte1.900 mm1.926 mm1.900 mm1.926 mm
Hoogte1.515 mm1.510 mm1.505 mm1.510 mm
Bagageruimte490 liter430 liter490 liter430 liter
Gewicht2.105 kg2.285 kg2.280 kg2.425 kg
Aanhanger (geremd)1.500 kg750 kg2.000 kg750 kg

Afmetingen dan: de BMW is duidelijk langer en iets hoger dan de Mercedes, maar ook smaller. Bovendien troeft de Mercedes hem af als het gaat om wielbasis. Dat geeft hem mogelijk een voordeel als het gaat om zitruimte achterin, maar de BMW heeft wel een grotere bagageruimte. Opvallend: de BMW mag met maximaal 2.000 kg (M60) veel meer trekken dan de Mercedes, die het op 750 kg houdt.

Duidelijk: dit wordt een spannende dubbeltest als de i5 eenmaal écht beschikbaar is. Vandaag kunnen we het nog lekker bij theorie, gevoel en uiterlijkheden houden. Daarbij zijn we benieuwd welk model én welke versie jouw voorkeur heeft, dus laat van je horen!

Prijzen

i5 eDrive40EQE 300i5 M60EQE 53
Prijs€77.572€72.348€108.427€128.613

Lezersreacties (106)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.