BMW gaat auto's zonder touchscreen leveren wegens chiptekort
Pragmatische oplossing
BMW komt met een creatieve oplossing om het chiptekort te pareren: het merk gaat in Amerika een breed palet aan modellen produceren en leveren zonder touchscreen voor het iDrive-systeem. Het is nog niet duidelijk of dit ook voor de Nederlandse markt gaat gelden.
Het iDrive-systeem in een moderne BMW kan op twee manieren bediend worden: via de traditionele draaiknop op de middenconsole of met een touchscreen. Die laatste mogelijkheid valt - in ieder geval tijdelijk - weg voor BMW's die momenteel uit de fabriek rollen, blijkt uit een post op het BMW-forum Bimmerfest. Het gaat hierbij om de huidige 3- en 4-serie (met uitzondering van de i4), de Z4 en de X5, X6 en X7. BMW bevestigt het nieuws tegenover de Amerikaanse website Edmunds.com. De auto's krijgen de optiecode '6UY' mee, wat staat voor het verwijderen van de touch-functie van het centrale infotainmentscherm. De bediening geschiedt dan dus altijd via de draaiknop. Uiteraard blijven alle andere functionaliteiten van het iDrive-systeem, zoals Apple CarPlay, Android Auto en spraakherkenning, behouden.
Amerikaanse klanten krijgen na ondertekening van een formulier $500 (omgerekend €433) korting op hun nieuwe BMW ter compensatie. Uit de post op Bimmerfest valt af te leiden dat deze verandering ook gaat worden doorgevoerd in de Europese productie. UPDATE: BMW Nederland meldt tegenover AutoWeek dat gedurende een korte productieperiode van 3 weken de 3-serie, 4-serie en Z4 niet leverbaar zijn met een touchscreen. Ook in Nederland krijgt de klant, mits deze ermee kan leven, €500 korting. De X5, X6 en X7 hebben in Nederland wél altijd een touchscreen.
BMW is overigens niet de enige fabrikant die zich bedient van een creatieve oplossing om het chiptekort te omzeilen. Eerder bouwde Porsche al auto's met nepchips, liet Ford incomplete auto's van de fabriekslijn rollen en leverde Peugeot de vorige 308 in de laatste fase van zijn leven niet meer met de digitale i-Cockpit.