BMW combineert Level 2- met Level 3-autonomie, maar wat is dat?

Het lijkt onlogisch

BMW L3 autonoom rijden

‘De nieuwe BMW 7-serie combineert voor het eerst Level 2-autonoom rijden met Level 3-autonoom rijden’, roept BMW ons vanuit Duitsland toe. Dat lijkt in eerste instantie vreemd, maar is bij een tweede blik gewoon niet zo bijzonder.

Level 3 autonomie (of niveau 3) is het eerste autonoom rijden-level waarbij bestuurders daadwerkelijk hun aandacht kunnen en mogen verleggen naar andere zaken. Deze technologie staat nog in de kinderschoenen, al is het op bepaalde markten, onder strenge voorwaarden en bij een beperkt aantal merken, zoals Mercedes en BMW, wel leverbaar. Thuisland Duitsland is voor deze merken natuurlijk de eerste plek om nieuwe technologieën uit te rollen en BMW besluit nu ook daar om Level 2- en Level 3-autonomie te combineren in de 7-serie. Die kan bij onze oosterburen worden besteld met zowel Highway Assistant (Level 2) als BMW Personal Pilot L3 (Level 3). Highway Assistant is nu zelfs standaard voor wie dat laatste systeem van €6.000 aanvinkt. Wie dat al eerder deed, krijgt ook op bestaande auto’s alsnog gratis Highway Assistant toegespeeld.

Maar wat is nu echt het nieuws, horen we je denken. Een systeem dat Level 3-autonoom kan rijden, kan toch immers automatisch óók Level 2 aan? Dat klopt als een bus, maar de grap is dat het hele Level 3-rijden in Duitsland nog slechts toegestaan is tot 60 km/h. Daarboven heb je er dus niets aan, en daar komt Highway Assistant om de hoek kijken. Dat is een gebruikelijke, zij het wel goede, combinatie van adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent, inclusief assistentie met rijstrookwissels. De handen mogen zelfs even van het stuur, maar de BMW houdt boven de 60 wel strak in de gaten of je nog oplet.

Dat de combinatie van Highway Assistant en L3 niet eerder standaard was, is eigenlijk groter nieuws dan het feit dat dit nu wel zo is. Maar dan weet je dat ook weer.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (58)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.