BMW: brandstofcel hybride

BMW brandstofcelhybride
BMW presenteert een alternatief aandrijfconcept dat we nog niet eerder zagen: een hybride met brandstofcel.
Auto's met hybride aandrijflijnen hebben we al in verschillende varianten gezien. Het concept dat BMW ons toont, is net weer even anders: tussen de voorwielen is er een dwarsgeplaatste verbrandingsmotor die op hogere snelheid de voorwielen aandrijft. In stadsverkeer worden de achterwielen aangedreven worden door een elektromotor. Deze krijgt z'n elektriciteit van een compacte brandstofcel en tijdens acceleratie ook nog van een pakket super condensatoren. De brandstofcel wordt gevoed met waterstof uit een klein tankje en de condensatoren worden opgeladen door de brandstofcel en met teruggewonnen remenergie.
De ingenieurs uit München vertelden ons dat er in stedelijk gebruik slechts één kg waterstof nodig is per 100 km. In stadsverkeer is er relatief weinig elektriciteit nodig, daardoor kan de brandstofcel compact gehouden worden en ook enigszins budget vriendelijk. Denk aan hooguit enkele duizenden euro's, een beetje op het niveau van een standkachel. Dit laatste is overigens ook een mogelijke functie die met de brandstofcel tot de mogelijkheden hoort.
Of en wanneer we deze hybride in de showroom tegen zullen komen, is nog niet bekend. Wanneer het project groen licht krijgt kan hij er binnen enkele jaren zijn. De grootste bottleneck is nog de verkrijgbaarheid van waterstof, al wordt er in Duitsland inmiddels hard aan gewerkt aan een serieus waterstofnetwerk dat in 2015 operationeel moet zijn.

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.