BMW 5-serie E39 Touring, tijdloze topper uit de hoogtijdagen van grote stationwagon
De nieuwe BMW 5-serie Touring stapte in 1997 in een gespreid bedje, want zijn voorganger had BMW allang onmisbaar gemaakt in het segment van de kostbaarste stationwagons. En daar reden enkele van de meest begerenswaardige auto’s überhaupt rond.
De vierde generatie van de 5-serie (de E39) doet je beseffen dat de tijd niet gewoon vliegt, maar er een supersonisch tempo op nahoudt. Voor wie de marktintroductie in 1995 bewust heeft meegemaakt lijkt dat eergisteren, maar het is toch echt bijna dertig jaar terug. Onwerkelijk bijna, wat misschien ook komt door het tijdloze uiterlijk waarvoor BMW destijds heel bewust koos – en waarmee een enorm verschil met de nieuwe 5-serie/i5 alvast is genoemd. We halen deze ’tijdreis’ aan omdat de 5-serie een belangrijke nieuwkomer was; hij zette de piketpaaltjes voor technisch raffinement, comfort en rijplezier een belangrijk stuk verder bij de concurrentie vandaan. Hij deed dat vooral met zijn lichte, uit aluminium vervaardigde onderstel.
De E39 stond hierdoor al gauw te boek als de maatstaf in zijn klasse. Beter hoefde niet, was bovendien de teneur in de testverslagen van de 5-serie. Wel betaalbaarder graag, maar dat zat er met het verdwijnen van de instapversie, de viercilinder 518i, nou net niet in. BMW vond zes cilinders het minimum voor de 5-serie, er zouden ook nog V8-motoren volgen en de 2,5-liter zescilinder turbodiesel was een geliefde variant voor kilometervreters. Zo bezien is 1995 toch wel erg lang geleden, want viercilinders en inmiddels ook elektrische aandrijving zijn vooralsnog de norm voor de nieuwe 5-serie.
Separaat te openen achterruit
De komst van de Touring in 1997 maakte de E39 dankzij het fraaie uiterlijk en de extra ruimte nog aantrekkelijker. De riante stationwagon an sich mocht zich in de jaren 90 in een grote belangstelling verheugen. Behalve de bekende inzendingen van Audi, Mercedes-Benz en Volvo waren er de ruimteschepen Citroën XM Break, Opel Omega Stationwagon en Lancia Kappa SW. Als Touring had de 5-serie wat aardige vondsten in zijn repertoire, zoals een separaat te openen achterruit, zeer vlak in de laadruimte weggewerkte wielkasten, een achterklep die zichzelf elektrisch in het slot trekt en, tegen meerprijs, een uitschuifbare laadvloer: je legt je spullen erop en schuift het geheel gemakkelijk naar binnen. Ook tegen meerprijs: airconditioning, terwijl de 528i een dikke ton kostte. Als gezegd: de E39 is veel ouder dan je misschien dacht.