AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
BMW 3-serie nu op eigen benen in München
58
De volgende generatie BMW 3-serie vermaakt zich opperbest in de straten van München. Vorige week troffen we 'm aan op een trailer, nu rijdt hij op eigen kracht rond in de Beierse hoofdstad.
Er is door de psychedelische huisstijl-camouflage van BMW (onlangs schaamteloosgekopieerd door Audi) weinig concreets te zien, maar het lijnenspel doet duidelijk denken aan dat van de nieuwe 5-serie. BMW onthult de nieuwe 5-serie op maandag 23 november aanstaande.
Terug naar de BMW 3-serie. Wat kunnen we zoal verwachten? Allereerst natuurlijk weer achterwielaandrijving, al blijft ook vierwielaandrijving tot de mogelijkheden behoren. Verder doet BMW alleen nog aan downsizemotoren. Geloof het of niet, maar de basismotor wordt zeer waarschijnlijk een gloednieuwe driecilinder! Je maakt er in de kroeg misschien minder indruk mee dan met een zes-in-lijn, maar het verbruik is wel een stuk lager. Daar dragen ook de Efficient Dynamics-verworvenheden natuurlijk hun steentje aan bij.
Het Duitse Auto, Motor und Sport meldde in mei dat er een BMW 1,35-liter driecilinder wordt ontwikkeld. Of die in de 3-serie komt is nog maar de vraag; wij zien de driecilinder wel verschijnen in een basis 316i. Vooralsnog lijkt de 318i met 150 pk de basis-Dreier te worden. Daarna behoort 180 pk (320i) behoort tot de mogelijkheden. Wie meer pk's wil, kan kiezen voor een 2,0-liter viercilinder biturbomotor. In de 325i komt het vermogen uit op 220 pk; een variant met 160 pk is de volgende stap.Wie per se een BMW zes-in-lijn wil, krijgt minimaal 300 pk voor z'n kiezen.
Natuurlijk komt er ook weer een M3. De volgende generatie wordt de eerste productie-M3 met een geblazen motor. De liefhebbers zullen er minder blij mee zijn dat BMW afstand neemt van de atmosferische toerenmotor, maar een vermogen van 450 pk ligt op deze manier wel in het verschiet. Voeg daarbij het intensieve gebruik van lichtgewicht materialen en het is duidelijk dat de volgende generatie M3 weer een echte beul wordt.
BMW is er vroeg bij, want we verwachten de 3-serie niet voor 2012 bij de dealers. 2010 is namelijk ingeruimd voor de nieuwe 5-serie sedan en touring en in 2011 ziet de nieuwe 1-serie het levenslicht. De directie wil niet dat de introductie van een nieuwe Drie die onthullingen overschaduwt. De speciale versies zoals de cabrio en de M3 komen niet voor 2013 op de markt.
Terug naar de BMW 3-serie. Wat kunnen we zoal verwachten? Allereerst natuurlijk weer achterwielaandrijving, al blijft ook vierwielaandrijving tot de mogelijkheden behoren. Verder doet BMW alleen nog aan downsizemotoren. Geloof het of niet, maar de basismotor wordt zeer waarschijnlijk een gloednieuwe driecilinder! Je maakt er in de kroeg misschien minder indruk mee dan met een zes-in-lijn, maar het verbruik is wel een stuk lager. Daar dragen ook de Efficient Dynamics-verworvenheden natuurlijk hun steentje aan bij.
Het Duitse Auto, Motor und Sport meldde in mei dat er een BMW 1,35-liter driecilinder wordt ontwikkeld. Of die in de 3-serie komt is nog maar de vraag; wij zien de driecilinder wel verschijnen in een basis 316i. Vooralsnog lijkt de 318i met 150 pk de basis-Dreier te worden. Daarna behoort 180 pk (320i) behoort tot de mogelijkheden. Wie meer pk's wil, kan kiezen voor een 2,0-liter viercilinder biturbomotor. In de 325i komt het vermogen uit op 220 pk; een variant met 160 pk is de volgende stap.Wie per se een BMW zes-in-lijn wil, krijgt minimaal 300 pk voor z'n kiezen.
Natuurlijk komt er ook weer een M3. De volgende generatie wordt de eerste productie-M3 met een geblazen motor. De liefhebbers zullen er minder blij mee zijn dat BMW afstand neemt van de atmosferische toerenmotor, maar een vermogen van 450 pk ligt op deze manier wel in het verschiet. Voeg daarbij het intensieve gebruik van lichtgewicht materialen en het is duidelijk dat de volgende generatie M3 weer een echte beul wordt.
BMW is er vroeg bij, want we verwachten de 3-serie niet voor 2012 bij de dealers. 2010 is namelijk ingeruimd voor de nieuwe 5-serie sedan en touring en in 2011 ziet de nieuwe 1-serie het levenslicht. De directie wil niet dat de introductie van een nieuwe Drie die onthullingen overschaduwt. De speciale versies zoals de cabrio en de M3 komen niet voor 2013 op de markt.
Had je deze auto's al gezien?

BMW 3-serie (f30) 330e iPerformance 252pk Aut Model M Sport Shadow High Executive
- 2018
- 104.456 km
€ 22.995

BMW 3-serie Touring 330e M Sport Plug In Hybrid 293pk Dealer O.H PHEV | Trekhaak Af Fabriek | Panodak | Head Up | Adaptive Cruise | Apple Carplay | Sfeerverlichting | Alcantara Sportstoelen Verwarmd | Navigatie | Virtual | DAB |
- 2022
- 91.733 km
€ 35.890

BMW 3-serie Touring 318d Executive Xenon/Navi/PDC/Clima/LMV
- 2013
- 187.532 km
€ 8.950
Lees ook
Nieuws
BMW M3 CS Touring snelste stationwagon op Nürburgring
Mijn eerste auto
Esmee mocht van haar vader geen BMW 3-serie met zescilinder, toch werd deze 320 Ci haar eerste auto
Vergelijkende test
Ooit een BMW en een Alfa voor beginners, nu youngtimer: BMW 3-serie Compact vs. Alfa Romeo 145
Achtergrond
Omdat het niet boterde met Piëch ging Audi- en voormalig NSU-ontwerper naar BMW, met groot succes
Achtergrond