Blik to the Future: Mercedes-Benz EQE
E-klasse maar dan elektrisch
Bij de ontwikkeling van EV’s blijven de autofabrikanten allemaal keurig in hun eigen deel van de markt: merken als Volkswagen, Hyundai en Skoda brengen de komende jaren steeds meer en steeds beter betaalbare EV’s voor ‘de massa’, terwijl de luxemerken hun heil zoeken in de voor hen zo belangrijke premiummarkt. BMW doet dat bijvoorbeeld met de i4 en Audi met de E-tron GT. Mercedes haakt aan in dat rijtje met de EQE, in zekere zin een elektrische tegenhanger van de E-klasse. Uiteraard ook met zijn eigen uiterlijk, in de stijl die we al kennen van de andere EQ-modellen.
Mercedes is zijn elektrische modellenoffensief onder het EQ-label aan het uitrollen. Het begon met de EQC, een elektrische tegenhanger van de GLC-klasse. De EQA met een stevige verwantschap met de GLA-klasse komt eraan en ook de duidelijk aan de GLB-klasse verwante EQB beleeft waarschijnlijk nog dit jaar zijn debuut. Bij de lagere klassen pakt Mercedes dus duidelijk de SUV’s als voorbeeld voor de EQ-modellen. Dat geldt niet voor de E- en S-klasse, want daarbij kiest Mercedes voor een sedan/gran coupé als EQ-model.
De EQS liet zich al eens zien en daarbij werd goed duidelijk dat het niet zo maar een iets veranderde S-klasse betreft, maar echt een compleet nieuw ontwerp. Dat geldt ook voor de EQE, die ook duidelijk voorloopt op de reguliere E. De EQE gaat qua ontwerp dus meer een eigen weg, óf is alvast een voorbode van hoe de volgende generatie van de E-klasse er in grote lijnen uit zal zien.
Coupé-achtig
Van een traditionele sedan is in elk geval geen sprake. De EQE is mogelijk zelfs een vijfdeurs, met in elk geval een gestrekt, coupé-achtig voorkomen. De auto is aanzienlijk wulpser gelijnd dan de al bestaande sedans en krijgt – net als bij de andere EQ-modellen – een geheel eigen neus. De brede en vrij lage grille loopt in een vloeiende lijn over in de scherp gevormde koplampen. Aan de achterzijde prijkt de voor een EQ kenmerkende breed doorlopende lichtbalk, die de achterlichten aan elkaar verbindt.
Niet alleen de koets is compleet anders dan die van de gewone E-klasse, dat geldt ook zeker voor de basis. De EQE staat op een platform dat puur bedoeld is voor elektrische aandrijving. Uiteraard houdt Mercedes nog angstvallig geheim wat er concreet van kan worden verwacht, maar hier en daar sijpelt er uiteraard al het één en ander aan informatie naar buiten. Zo zal de EQE naar verluidt zowel op de voor- als de achteras een elektromotor krijgen en is vierwielaandrijving daarmee ook de basis. Zodoende sluit de EQE qua opzet in elk geval naadloos aan bij toekomstige concurrent Audi E-tron GT en waarschijnlijk volgt ook de (iets kleinere en mogelijk iets lager in de markt staande) BMW i4 dat recept.
Eind 2021
Welke krachten er op de voor- en achteras worden losgelaten, houdt Mercedes ook nog stil. Gelukkig is de concurrentie er duidelijker over wat er mag worden verwacht, dus geeft dat een goede indicatie van waar Mercedes ongeveer mee moet komen. Reken op een vermogen van minimaal 500 pk en een accupakket van pakweg 80 à 90 kWh. Met een volle accu zal, mits Mercedes in de pas loopt met de voornaamste uitdagers, om en nabij de 500 kilometer kunnen worden afgelegd. Uiteraard hangt dat ook af van de gekozen versie. Naar verluidt komt de EQE er in meerdere varianten, waaronder één of meerdere met enkel achterwielaandrijving. Geduld is in dit geval een schone zaak; we verwachten de onthulling van de EQE pas richting het einde van 2021.